eps, Międzynarodowa polityka społeczna
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Europejska Polityka społeczna
HISTORIA POMOCY CZŁOWIEKOWI
świat Anno Domini 2010: (Wszystkie modele odnoszą się bezpośrednio
bądź pośrednio do rozważań o charakterze społeczno- ekonomicznym )
1) Kapitalizm klasyczny- neoliberalny(USA) (USA – 50 mln nie ma ubezpieczeń. Punktem
odniesienia / wzorcem jest Europa i jej rozwiązania socjalne)
2) Kapitalizm populistyczny (Brazylia) (prezydent Brazylii – Lula dzięki bonom socjalnym dla
ubogich, programy edukacyjne, tworzenie miejsc pracy zaczął zmieniać realia Brazylii,
zmienia się na mocarstwo lokalne, Lula dzięki temu wygrał wybory)
3) Kapitalizm autorytarny (Chiny) (Chińczycy inwestują w społeczeństwo nie tylko w
gospodarkę, uczą się od Europy zasad mechanizmu funkcjonowania społeczeństwa ostatnie 30
lat – większy rozwój społeczny niż rozwój zachodu przez 200 lat, ok. 2050 roku- 300 mln
emerytów w Chinach)
4) Kapitalizm europejskiego „welfare state” (welfare state – państwo dobrobytu)
·
Kojarzy się z bezpieczeństwem socjalnym europejczyków – to nas wyróżnia od reszty
świata
·
Polityka społeczna pojawiła się w XIX wieku – wg Nowiaka- ma ona charakter
ponadczasowy , uniwersalny- podstawowa teza
Uniwersalny charakter:
·
Działania które z punktu widzenia dzisiejszej definicji polityki społecznej są zaliczane do
przedsięwzięć będących przedmiotem tej polityki, towarzyszyły ludziom od zarania
dziejów- jest to bezpieczeństwo związane z charakterem słabości socjalnych.
·
Decydujące SA słabości o charakterze wrodzonym: dzieciństwo, choroba,
niepełnosprawność, śmierć, utrata źródeł utrzymania, legitymizm + instytucje – istniały
zawsze
Największa kara kiedyś – Europa- banicja – nie można było liczyć na żadną pomoc
Śmierć – zasilaki pogrzebowe, rodzinne
renta rodzinna
NFZ – przestał finansować pielęgniarki środowiskowe, 30 tys. osób zostanie bez opieki
Rzecznik NFZ nie chce sfinansować kilku miejsc dla dzieci w hospicjum, NFZ uważa że
nic się nie stało
jedne społeczeństwa to legitymizują (Polska) inne nie
Wprowadzenie do polityki społecznej :
1) Od momentu pojawienia się człowieka jako istoty rozumnej / jednostki rozumnej
prowadzącej żywot stadny, powstałą instytucją działającą w przypadku słabości
socjalnej była rodzina
2) Równolegle wspierały się inne instytucje związane z funkcjonowaniem ludzkiej
wspólnoty
3) Zawsze dział. W ofierze socjal. dotyczącej relacji jednostka – rodzina- instytucja
4) O tym czy te relacje były sile, obopólnie korzystne decydował prąd myślowy-
ideologia, stopień dominacji kościoła, funkcjonowanie instytucji państwa i
samopomocy
5) Człowiek jako istota rozumna wspierał inne jednostki, które sobie nie radziły- dla
dobra wspólnoty
6) Rozwój instytucjonalny – najważniejsza instytucja – panstwo oraz doktrynalnego
podejścia do roli jednostki
7) Różne formy rozwoju społeczeństwa towarzyszyły różnorodne instytucje
Źródłem polityki społecznej były i są kwestie socjalne (społeczne), które należy
rozumieć jako zjawiska negatywne, utrudniają normalne funkcjonowanie jednostkom
i grupom społecznym.
Europa jest wyjątkowa ale zróżnicowana.
Od Prometeusza do Chrystusa…
Starożytna Grecja:
1) Idea socjalna od powstania miast-państwa, hierarchizują się stosunki społeczne w podziale
pracy
2) Ludzie polis- tworzyli więzi wspólnie rozwiązując problemy
3) Miasto i otaczające je osiedla – tworzyły swoistą całość
4) Różnicowanie wolności na miejską i wiejską, biednych i bogatych, utrzymywanie się z
rolnictwa, handlu, usług, służąc w armii
5) Agresje, wojny jednoczyły i dostarczały problemów, eliminowano słabych, niszczono więzi
rodzinne
6) Grecy czerpali z mitu o Prometeuszu, pierwszy filantrop, w oparciu o te naukę działali. Mit
obejmował odniesienie się do wszystkich ludzi, łamał rozdziały społeczne, wszyscy na równi.
Istotny wątek wiedzy, wątek intelektualny w micie, dzięki wiedzy człowiek wznosi się ponad
zwierzęta, intelektualizm, arystokratyzm- rozum najwyżej, uczenie myślenia- najcenniejsza
forma działalności .
Mit- 3 kwestia- myśl bezgranicznego poświęceni, łącznie ze złożeniem ofiary samego siebie
USA- 1,5 mld dziennie na same rozbrojenia
7) Filantropów wspierali i propagowali filozofowie
Arystoteles- równość, wspierać, filantropia jest czymś dobrym, równe pochodzenie
Platon- 3 formy filantropii
*pozdrowienie, uściśniecie ręki
*gdy spieszy się z pomocą każdemu nieszczęśliwemu
* gdy się lubi urządzać przyjęcia
Uczta- forma dzielenia się bogactwem, zapraszano służbę, biednych itp.,
Rzym – państwem opiekuńczym – pierwowzór:
- podstawą było niewolnictwo
-aprobował zwyczajowe formy pomocy (święta odwoływały się do pomocy)
-instytucja klienteli- musiał codziennie witać patrycjusza, towarzyszył im w orszakach, w zamian
mieli wsparcie pieniężne, zaproszenia na uczty
- państwo opiekuńcze
* cesarz Nerwa – świadczenia alimentacji
* frumentacja – rozdawnictwo zboża- pomoc dla plebsu, 20% na subsydia zbożowe, wykupywali
biedni po niższej cenie państwowa (właściciele ziemscy mieli taki obowiązek) pomoc zapomogi dla
biednych rodziców na dzieci (dziewczynki do 15 chłopcy do 18)
- lud otrzymywał okazjonalne dary w przypadku ważniejszych wydarzeń rozrzucano wśród ludu złote
monety
- podobny charakter miały igrzyska
- termy i akwedukty służyły obywatelom
Judeo – chrześcijaństwo
Nie byłoby chrześcijaństwa bez judaizmu
Żydzi
solidarność społeczna, więź duchowa łączona z czynnikiem materialnym
·
Pomoc innym – duchowy obowiązek wobec Boga, pomoc drugiemu nawet własnym
kosztem oraz dostarczenie im środków, z których mogliby żyć
·
Obowiązek pomocy i rozliczania wobec Boga a nie opinii publicznej
·
Jałmużna – wszelkie formy, pieniężna, rzeczowa, jako instytucja pomocy, pomaga
wszystkim
·
Dziesięcina- rolnicy owa dziesiątą część oddzielają dla kapłanów, biednych. Zboże, bydło
żywność
·
Pożyczka- pomoc aby rozwinąć społecznie użyteczną aktywność (tym prawem objęci są
wszyscy ludzie nie tylko Żydzi)
Celem jałmużny jest ulżenie niedoli a nie zachęcanie do nieróbstwa, bezczynności
·
„Będziesz miłował bliźniego swego jak siebie samego”
Wczesne chrześcijaństwo:
*religia uciskanych
*Jezus z Nazaretu
* idea socjalna była bardzo ??????????????????????????
* odwoływano się do pytań społeczno-historycznych
* chrześcijaństwo jako nowy prometeizm
*Zasada miłości bliźniego
* pierwsi chrześcijanie żyli w większych społecznościach, nie izolowali się, szerzyli ewangelię
*nadali pomocy wartość
*niegodne wyznawców Jezusa były zawody kupca, wojaka, handlowca
*nakaz dobroczynności – dzielenia się jadłem, wsparcie pieniężne
*nie przekraczali ustawodawstwa rzymskiego
*pierwotna formą była gmina zwana również kościołem, podstawowym elementem była rodzina
*gmina kierował biskup (odpowiednik rabina), pomocnicy – diakoni gmina obejmowała:
-wdowy, dzieci, starzy, chorzy, przebywający w uwiezieniach, rodziny wielodzietne, bezdomni
pozbawieni pracy, wzięci w niewolę
Na świadczenia łożyli wszyscy którzy, cokolwiek mieli w nadmiarze
1) Opieka społeczna miała przemyślany i planowy charakter
2) III w Era Powszechnego Kościoła Chrystusowego- nie było już komun chrześcijańskich
3) Chrześcijaństwo zmuszano do legitymizacji wiedzy- zdobyło wiedzę, sprzymierzając się z
państwem straciło swą postępowość społeczną
4) IV w – pojawia się filozofia chrześcijańska
5) Św. Augustyn – konieczność znoszenia krzywdy, szkód, w imię przyszłej szczęśliwości,
nierówność wynikiem grzechu pierworodnego, niwelować zło wynikające z nierówności –
miłosierdzie- poddać się i zaakceptować sytuacje
6) Średniowiecze (V-XIV w) idea Europy zrodziła się z woli przeciwstawienia się swiatu
muzułmańskiemu, Karol Wielki
7) Podstawowy środek produkcji – ziemie – stanowiła własność feudała
8) Kościół przestał posiadać monopol na ludzkie szczęście – pojawiły się organizacje
charytatywne
9) Wyprawy Krzyżowe – krzyżowcy chcieli odzyskać grób Chrystusa i tworzyli nowe
społeczeństwo wyzwolone z więzów feudalnych, krucjaty to idee wspólnoty i braterstwa
chrześcijańskiego, stanowiły masowe ruchy migracyjne wywoływały opustoszenie, grabież i
śmierć
10) Ciężar opieki nad ubogim leżał na Kościele, fundusze na ten cel pochodziły z dziesięciny.
Osoby świeckie zakładały przytułki, szpitale, schroniska
11) Nauka św. Tomasza z Akwinu, za potrzebujących uznawano zagubionych, słabych
niepiśmiennych, opuszczonych, uciemiężonych, przestępców, obdartych, więźniów, głodnych
12) Św. Franciszek
idea braterstwa międzyludzkiego, wskazywał metodę okazywania
miłosierdzia, by poświecić się Bogu wyrzec się bogactwa i zrównać z najniższym poziomem
13) Św. Tomasz – twórca nadziei na opiekuńcze społeczeństwo, krytykował feudalizm,
zróżnicowanie społeczne wynika z natury, po raz pierwszy dostrzega człowieczeństwo samo
w sobie, tzn na ziemi, nie w niebie, nie tylko sfera duchowna ale także i cielesna
14) Zakony- maluczkich Kościoła, życie wspólnotowe jako wyraz życia religijnego, św. Bazylii
stworzył zgromadzenie eremitów (bazylianów), reguła zobowiązująca do pracy, modlitwy,
dobroczynności, powierzył ich opiece założony przez siebie szpital w Cezarei
15) Św. Antoni – jego zakon opiekował się zarażonymi
16) Kościół jako instytucja ograniczająca się do inicjowania dobroczynności niż jej świadczenia
17) Pojawił się 3 zakon- świeccy / bracia świeccy. XIII w- zakony żebracze --? Dominikanie,
franciszkanie…
18) Zakony rycerskie, typ rycerzy mnichów
19) Rozwój miast niezwiązanych z kościołem, skupiały banitów zapożyczały wiele rozwiązań
instytucjonalnych od zakonów, wzorowanie na regułach i zasadach zakonnych
XII-XIII w
oparte na przysiędze braterstwa i równości
20) Bractwa świeckie – działalność dobroczynna, utrzymywały szpitale i przytułki
Początki nowożytności, humanizm i humaniści
[ Pobierz całość w formacie PDF ]