ep201011 109 kurs altium art, Elektronika, Altium Designer summer 09 - kurs EP

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Projektowanie płytek za pomocą Altium Designer Summer 09
KURS
pomocą Altium Designer
Summer 09 (2)
Dodatkowe materiały
na CD i FTP
Projektanci urządzeń elektronicznych z  pewnością korzystają
z  programów EDA. Jednym z  nich jest Altium Designer.
Celem cyklu artykułów jest zaprezentowanie możliwości tego
oprogramowania oraz poinstruowanie Czytelników jak z  niego
korzystać przy projektowaniu obwodów drukowanych. W  tej
części kursu zajmiemy się tworzeniem oraz edycją elementów
bibliotecznych. Pokazano też sposób powiązania pliku
dokumentacji z  elementem oraz dodania trójwymiarowego modelu
komponentu.
Rysunek 15. Okno opcji edytora
Wykonując opisane dalej czynności na�
leży posłużyć się plikiem
biblioteki.rar
, który
zamieszczono w  materiałach dodatkowych
do artykułu. Archiwum to zawiera zbiory bi�
bliotek i należy je rozpakować do katalogu
C:\
Altium\Biblioteki\
, ponieważ są one ze sobą
powiązane. Powiązania te wymagają podawa�
nia pełnej ścieżki dostępu i dlatego po rozpa�
kowaniu bibliotek w innej lokalizacji dostęp
do pomocniczych dokumentów z  poziomu
Altium Designera nie będzie możliwy.
Tworząc biblioteki podzieliłem elementy
na kilka kategorii. Zalecam takie postępowa�
nie, ponieważ z czasem biblioteki rozrastają
się i taki podział ułatwia edycję schematów.
Zamiast przeszukiwać jedną, bardzo długą
listę elementów, będziemy mieli krótsze, po�
dzielone na kategorie, a przez to łatwiejsze do
przeglądania.
Uruchamiamy program Altium Designer,
wybieramy
File –> Open
i otwieramy z lokali�
zacji
C:\Altium\Biblio-
teki
plik
Biblioteki.
DsnWrk
. Po kliknię�
ciu na przycisk
Pro-
jects
z  lewej strony
okna programu po�
winniśmy zobaczyć
obraz podobny do
przedstawionego na
rysunku 13
.
symbolu elementu dla biblioteki schematów
na przykładzie graicznej reprezentacji kon�
densatora spolaryzowanego. Na liście przed�
stawionej na rysunku 13 klikamy dwukrotnie
na
elementy_bierne.SchLib
. Następnie klika�
my na przycisk
SCH Library
. Pojawi się obraz
jak na
rysunku
 
14
. Jest to panel przedstawia�
jący listę elementów zawartych w bibliotece.
Aby utworzyć nowy element, w biblio�
tece schematów wybieramy
Tools –> New
Component
. Otworzy się okno zatytułowane
New Component Name
, w którym wpisuje�
my nazwę tworzonego komponentu. W na�
szym przypadku
niech to będzie
C
Pol
. Zatwierdzamy
przyciskiem
OK
.
Wybieramy
To-
ols –> Document
Options
i  upew�
niamy się czy pa�
rametry ustawione
w  otwartym oknie
są zgodne z 
rysun-
kiem
 
15
. Ustawie�
nia te określają roz�
miar siatki pomoc�
niczej. Teraz wy�
bieramy
Place –>
Line
, a  następnie
wciskamy klawisz
Tab
. W  otwartym
oknie ustawiamy
grubość i kolor linii
(
rysunek
 
16
) i  ry�
sujemy pionową
linię o długości 16
jednostek w pobli�
żu przecięcia wspo�
mnianych wcześniej osi. W lewym, dolnym
rogu okna programu są wyświetlane współ�
rzędne, w  których aktualnie znajduje się
kursor myszy. Następnym krokiem jest nary�
sowanie łuku. W tym celu wybieramy
Place
–> Arc
i wciskamy klawisz
Tab
. W otwartym
oknie ustawiamy ten sam kolor co poprzed�
nio rysowanej linii, natomiast w polu
Line
Width
wybieramy opcję
Small
. Następnie
ustawiamy wymiary łuku: promień (
Radius
),
kąt początku (
Start Angle
), kąt zakończenia
(
End Angle
) oraz współrzędne środka łuku
(
Location
). Współrzędne środka zależą od po�
łożenia narysowanej wcześniej linii. Współ�
rzędną X ustawiamy o 21 jednostek większą
niż położenie pionowej linii, a Y w połowie
jej wysokości. Resztę parametrów wpisujemy
zgodnie z 
rysunkiem
 
17
. Teraz klikamy kla�
wisz
OK
, a następnie bez poruszania myszki
klikamy jej lewym klawiszem. Trzeba jeszcze
oznaczyć dodatnią elektrodę kondensatora
poprzez narysowanie plusa przy pionowej
linii. Znów skorzystamy z narzędzia rysowa�
nia linii. Efekt naszej pracy powinien wyglą�
dać podobnie do
rysunku
 
18
.
Ostatnią czynnością do wykonania jest
dodatnie połączeń elektrycznych wykorzy�
stywanych w edytorze schematów. W związ�
Tworzenie
symbolu dla
biblioteki
schematów
W pierwszej ko�
lejności przestawię
sposób tworzenia
Rysunek 13. Drzewo
plików
Biblioteki.
DsnWrk
Rysunek 14.
Lista elementów
w bibliotece
Rysunek 16. Ustawienie grubości i koloru
linii
ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 11/2010
109
Projektowanie płytek za
KURS
Rysunek 17. Okno edycji parametrów
łuku
pinu, ustawiamy wi�
doczność wspomnia�
nych parametrów,
a także podajemy dłu�
gość pinu. Można też
zmienić kolor pinu na
zgodny z  wcześniej
rysowanymi elemen�
tami. Przykład przed�
stawia
rysunek
 
19
.
Należy pamiętać
o  tym, że wstawiany
pin ma tylko jeden
koniec „gorący” repre�
zentujący połączenie
elektryczne. Jest ono
oznaczone przez czte�
ry białe kropki. Aby obrócić pin, należy na
klawiaturze wcisnąć klawisz spacji.
Gotową graiczną reprezentację kon�
densatora przedstawiono na
rysunku
 
20
.
Pozostały jeszcze do uzupełnienia istotne
parametry związane z tworzonym elemen�
tem. Wybieramy
Tools –> Component Pro-
perties
lub klikamy dwukrotnie na nazwie
tworzonego elementu w liście z rysunku 14.
Otworzy się okno zatytułowane
Library
Component Properties
. W  bloku o  nazwie
Parameters for...
klikamy przycisk
Add...
,
a następnie w otwartym oknie w polu
Name
wpisujemy
Value
, a w polu
Value
np.
100
 M
F
.
W tym parametrze będziemy później okre�
ślać pojemność kondensatora. Teraz w bloku
Properties
w polu
Default Designator
wpro�
wadzamy
C?
. Znak
?
jest później interpreto�
wany przez program jako znacznik, w miej�
scu z  którego ma być wstawiany kolejny
numer elementu na schemacie (podczas pro�
cedury automatycznej numeracji elementów
– Annotate
). W polu
Comment
rozwijamy
listę i wybieramy pozycję
=Value
. Zmiana
ta spowoduje, że w schemacie do elemen�
tu
Comment
będzie przepisywana dana
wartość z parametru
Value
, który wcześniej
dodaliśmy. W polu
Description
możemy też
wpisać krótki opis elementu. Trzeba jeszcze
dodać footrinty. W tym celu w bloku zaty�
tułowanym
Models for...
klikamy przycisk
Add
. W kolejnym oknie z rozwijanej listy
wybieramy
Footprint
i klikamy
OK
. Otworzy
się okno
PCB Model
, w którym klikamy na
Browse
. Otworzy się nowe okno, do którego
automatycznie powinna się załadować bi�
blioteka
elementy_bierne.PcbLib
, ponieważ
została ona wcześniej dodana do projektu
biblioteki zintegrowanej. Z  wyświetlonej
listy wybieramy footprint o  nazwie
EL_D
i klikamy przyciski
OK
w kolejnych oknach,
aby widoczne było tylko okno
Library Com-
ponent Properties
. Powtarzamy czynności
dodając footprint o nazwie
EL_F
. Przykład
prawidłowo skonigurowanych parametrów
przedstawiono na
rysunku
 
21
. Potwierdza�
my zmiany klikając
OK
, a następnie zapisu�
jemy je na dysku.
Rysunek 21. Okno edycji właściwości komponentu
Rysunek 18. Symbol kondensatora
Ręczne tworzenie footprintów
Zajmiemy się teraz utworzeniem pro�
stego footprintu dla obudowy kondensatora
elektrolitycznego o średnicy 10 mm i wyso�
kości 16 mm (wysokość ma znaczenie tylko
dla trybu 3D oraz przy wykrywaniu kolizji
mechanicznych). Po utworzeniu footprintu
dodamy też ciało elementu w postaci goto�
wego modelu 3D w formacie STEP.
Otwieramy plik
elementy_bierne.PcbLib
,
klikając dwukrotnie na nazwie pliku na li�
ście z rysunku 13. Wybieramy
Tools –> Li-
brary Options
i upewniamy się, że parametry
są ustawione zgodnie z 
rysunkiem
 
22
. Na�
stępnie wybieramy
Tools –> New Blank Com-
ponent
. Po tym zostanie utworzony nowy,
Rysunek 19. Okno edycji parametrów
pinu
ku z tym, że przy edycji schematów na ogół
stosuje się siatkę o rozmiarze 5 jednostek
i należy do niej dopasować położenie pinów,
najprościej jest w zmienić siatkę w edytowa�
nej właśnie bibliotece. W tym celu wybie�
ramy
Tools –> Document Options
i w czę�
ści zatytułowanej
Grids
w obydwu polach
wpisujemy wartość 5. Następnie zamykamy
okno klikając przycisk
OK
. Wybieramy
Place
–> Pin
i wciskamy klawisz
Tab
. W wyświe�
tlonym oknie wpisujemy numer oraz nazwę
Rysunek 22. Okno właściwości arkusza
roboczego biblioteki
Rysunek 20. Symbol kondensatora
z dołączonymi pinami
Rysunek 23. Okno właściwości padu
110
ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 11/2010
Projektowanie płytek za pomocą Altium Designer Summer 09
Rysunek 24. Wygląd gotowego footprintu
programu). Aby przerwać wstawianie padów
klikamy prawy klawisz myszy.
Kolejnym krokiem jest utworzenie obry�
su elementu na warstwie opisowej w formie
okręgu o średnicy 10 mm. W tym celu klika�
my na zakładkę
Top Overlay
na pasku poni�
żej obszaru roboczego. Skorzystamy z narzę�
dzia rysowania okręgu (
Place –> Full Circle
).
Po wybraniu narzędzia klikamy w punkcie,
w  którym ma znajdować się środek okrę�
gu. W naszym przypadku będzie to punkt
o współrzędnych X=2,5 mm, Y=0 mm. Teraz
przeciągając kursor myszy rozciągamy okrąg
do żądanych wymiarów i ponownie klikamy
lewym przyciskiem myszy. Aby wyjść z na�
rzędzia do rysowania okręgów, klikamy pra�
wy przycisk myszy. Musimy także oznaczyć
na warstwie opisowej biegunowość elemen�
tu, dlatego za pomocą narzędzia rysowania
linii (
Place –> Line
) rysujemy znak plus na
zewnątrz wcześniej utworzonego okręgu,
w pobliżu pinu numer 1. Efektem naszej pra�
cy powinien być footprint o wyglądzie po�
dobnym do przedstawionego na
rysunku
 
24
.
Musimy jeszcze nadać nazwę utworzo�
nemu elementowi bibliotecznemu, dlatego
na pasku z lewej strony okna programu klika�
my na przycisk
PCB Library
, pojawi się okno
z listą footprintów utworzonych w danym
pliku bibliotecznym oraz z  podstawowy�
mi informacjami (
rysunek
 
25
). Utworzony
przez nas footprint ma nadaną nazwę
PCB-
COMPONENT_1
. Aby ją zmienić wystarczy
dwukrotnie kliknąć na jego nazwie. Otworzy
się kolejne okno z trzema polami:
Name
(na�
zwa),
Description
(opis),
Height
(wysokość).
Naszemu komponentowi nadajemy nazwę
EL_i_10x16
oraz podajemy wysokość równą
16 mm. Możemy także dodać opis. Klikamy
na
OK
i zapisujemy zmiany.
W  tym momencie moglibyśmy zakoń�
czyć pracę nad footprintem i dołączyć go do
odpowiedniego elementu we wcześniej edy�
towanej bibliotece schematów. Warto jednak
zapoznać się z jeszcze dwoma sposobami do�
dawania ciała elementu dla widoku 3D.
Pierwszy po�
lega na utworze�
niu ciała elementu
w programie
Altium
Designer
za pomocą
podstawowych brył
przestrzennych
(prostopadłościan,
walec, kula). Dru�
gim jest dołącze�
nie do elementu
gotowego modelu
3D w  formacie
STEP, utworzonego
w dowolnym opro�
gramowaniu typu
CAD.
Aby utworzyć
ciało utworzone�
pusty element. Na
środku obszaru ro�
boczego powinno
być widoczne kół�
ko z  krzyżykiem
w środku. Oznacza
ono punkt o  ze�
rowych współ�
rzędnych. W  tym
punkcie zostanie
ulokowany pad nu�
mer 1. W tym celu
wybieramy
Place
–> Pad
i  wciska�
my klawisz
Tab
.
Wyświetlone okno
przedstawia
rysu-
nek
 
23
. Parametry
ustawiamy zgodnie
z  tym rysunkiem
i  zamykamy okno
klikając przycisk
OK
. Teraz klikając
lewym klawiszem
myszy we wcześniej wspomnianym miejscu
na obszarze roboczym umieszczamy pad. Po
tej operacji przy kursorze myszy pojawi się
kolejny pad o tych samych parametrach, ale
jego numer zostanie powiększony o jeden.
Drugi pad wstawiamy w punkcie o współ�
rzędnych X=5 mm, Y=0 mm (współrzędne
są widoczne w lewym, dolnym rogu okna
Rysunek 27. Okno właściwości ciała 3D
komponentu
Następnie wybiera�
my
Tools –> Manage 3D Bodies for Current
Component
. Otworzy się okno zatytułowane
Component Body Manager for component:
EL_i_10x16
. Na liście odnajdujemy pozycję
o nazwie
Polygonal shape created from primi-
tives on Mechanical1
, a następnie klikamy na
znajdujący się obok napis
Not In Component
EL_i_10x16
. Po tej operacji okno powinno
wyglądać zgodnie z 
rysunkiem
 
26
. Zamyka�
my okno klikając na przycisk
Close
. Wpro�
wadzone przez nas zmiany spowodowały, że
wnętrze okręgu narysowanego na warstwie
Mechanical 1
zostało zakreskowane. Ozna�
cza to, że na podstawie kształtu okręgu został
utworzony walec o wysokości 16 mm (taką
wysokość podaliśmy przy nadawaniu nazwy
elementowi). Przełączamy się teraz do wido�
ku 3D wciskając klawisz „
3”
na klawiaturze
(sposoby zmiany widoku w trybie 3D zosta�
ły opisane w tabeli 1 w poprzedniej części
kursu). Dwukrotnie klikając na utworzonej
bryle otwieramy okno przedstawione na
ry-
sunku
 
27
. Jest to okno właściwości wybranej
bryły; możemy zmieniać jej wymiary, poło�
żenie względem laminatu, a także kolor. Na
rysunku
 
28
widzimy przykład utworzonego
ciała elementu.
Niestety, ciała utworzone w Altium De�
signer niezbyt dobrze oddają rzeczywisty
wyglądu elementu. Istnieje jednak możli�
wość dodania do elementu bibliotecznego
trójwymiarowego modelu w formacie STEP,
utworzonego w dowolnym programie. Mo�
żemy również skorzystać z modeli dostęp�
nych w Internecie.
Po zarejestrowaniu się
na stronie
www.3dcontentcentral.com
uzyskujemy dostęp do ogromnego zbioru
Rysunek 25. Lista
footprintów
z biblioteki
Rysunek 26. Okno kreatora ciała 3D komponentu
ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 11/2010
111
go wcześniej elementu za pomocą narzędzi
dostępnych w 
Altium Designer
musimy naj�
pierw wybrać warstwę
Mechanical 1
, a na�
stępnie rysujemy okrąg o średnicy 10 mm
dokładnie w taki sam sposób, jak robiliśmy
to na warstwie opisowej. Następnie wybiera�
KURS
układu, na którym
będziemy się opie�
rać. Tworzymy te�
raz nowy element
w  bibliotece sche�
matów o  nazwie
74HC00. Następnie
wybieramy
Pla-
ce –> IEEE Sym-
bols –> And Gate
,
wciskamy klawisz
Tab
i  uzupełniamy
otwarte okno zgodnie z 
rysunkiem
 
31
.
W kolejnym kroku dodajemy piny wejścio�
we i wyjściowe jednej części układu oraz
jego zasilania (zgodnie ze strony 4 doku�
mentacji). Aby dodać do pinu wyjściowego
symbol negacji wystarczy w oknie edycji
pinu, w polu o nazwie
Outsider Edge
, wy�
Rysunek 28. Widok 3D gotowego
komponentu
Rysunek 30. Widok modelu komponentu
wykonanego w programie CAD
modeli 3D, nie tylko z dziedziny elektro-
niki.
Korzystanie z tej strony jest w pełni
darmowe.
W materiałach dodatkowych do artykułu
zamieszczono plik o nazwie
El_i_10x16.stp
.
Jest to trójwymiarowy model kondensatora
elektrolitycznego, dla którego utworzyliśmy
wcześniej footprint.
Wracamy teraz do edycji footprintu
EL_i
_10x16
w bibliotece
elementy_bierne.PcbLib
i  w  pierwszej kolejności wybieramy war�
stwę
Mechanical 1
, a następnie usuwamy
wcześniej utworzone ciało elementu klikając
w widoku 2D na zakreskowanym obszarze
i wciskając klawisz
Delete
. Wybieramy
Place
–> 3D Body
i w otwartym oknie w bloku
3D
Model Type
zaznaczamy pole
Generic STEP
Model
, a następnie w oknie zatytułowanym
Generic STEP Model
klikamy na przycisk
Embed STEP Model
. Otwieramy plik
el_i
_10x16.stp
i klikamy na przycisk
OK
. Po tej
operacji przy kursorze pojawi się kwadrat
reprezentujący zarys obszaru dla dodawane�
go modelu. Ustawiamy go tak, by możliwie
najdokładniej pokrywał się z  footprintem
i klikamy lewym klawiszem myszy, a następ�
nie w otwartym oknie klikamy na przycisk
Cancel
. Powinniśmy uzyskać efekt jak na
rysunku
 
29
.
Przechodzimy teraz do widoku 3D
i sprawdzamy czy jasny pasek na modelu
znajduje się po przeciwnej stronie co znak
„+” oraz czy wyprowadzenia elektryczne
przechodzą przez otwory w  padach. Po�
łożenie możemy korygować przeciągając
kursorem wstawiony model 3D. Aby do�
konać obrotu klikamy dwukrotnie lewym
klawiszem myszy na modelu i w oknie
3D
Body,
w bloku
Geberic STEP Model,
mamy
dostępne trzy parametry odpowiadające za
obroty wokół trzech osi w trójwymiarowej
przestrzeni. Efekt naszej pracy przedstawia
rysunek
 
30
.
Elementy wieloczęściowe
w bibliotekach
Teraz zajmiemy się utworzeniem nowe�
go projektu biblioteki zintegrowanej prze�
znaczonej dla układów cyfrowych. Wybie�
ramy
File –> New –> Project –> Integrated
Library
, a następnie zapisujemy pod nazwą
układy_cyfrowe.LibPkg
w lokalizacji
C:\Al-
tium\Biblioteki\uklady_cyfrowe
.
Do projektu dodamy pliki bibliotek
schematów i PCB klikając prawym klawi�
szem myszy na nazwie nowoutworzonego
projektu, a następnie wybieramy
Add New
to Project –> Schematic Library
. Zapisuje�
my plik w podanym wcześniej miejscu pod
nazwą
układy_cyfrowe.SchLib
. Powtarzamy
czynności tym razem dodając
PCB Library
.
Jeśli chcemy, aby wszystkie zmiany w ob�
rębie pliku Workspace zostały zachowane,
klikamy przycisk
Workspace
i wybieramy
Save All
.
Zajmiemy się te�
raz utworzeniem ele�
mentu wieloczęścio�
wego w  bibliotece
schematów na przy�
kładzie poczwórnej
bramki typu NAND
74HC00 (w  folderze
C:\Altium\Bibliote-
ki\uklady_cyfrowe\
doc
umieszczono
plik z  dokumentacją
do tego układu). Na
czwartej stronie do�
kumentacji znajduje
się rysunek przed�
stawiający strukturę
Rysunek 32. Wygląd gotowego symbolu
bramki NAND
brać opcję
Dot
. Efekt powinien wyglądać
podobnie do przedstawionego na
rysun-
ku
 
32
. Aby utworzyć nową część wybiera�
my
Tools –> New Part
. Powtarzamy czyn�
ności dla kolejnych bramek numerując
piny zgodnie z  dokumentacją. Pomijamy
dodawanie pinów zasilania. Musimy utwo�
rzyć cztery bramki. Otwieramy okno
Libra-
ry Component Properties
i nadajemy ele�
mentowi desygnator U? i ewentualnie opis.
Aby powiązać plik dokumentacji z ele�
mentem w bibliotece (dzięki czemu będzie�
my mieli do niej dostęp z poziomu
Altium
Designera
), w  oknie
Library Component
Properties,
w bloku
Parameters for 74HC00
klikamy na przycisk
Add
. W  otwartym
oknie w  polu
Name
wpisujemy
Compo-
Rysunek 29. Zarys obszaru
przeznaczonego dla komponentu
Rysunek 33. Okno właściwości elementu bibliotecznego
112
ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 11/2010
Rysunek 31. Okno
właściwości bramki
Projektowanie płytek za pomocą Altium Designer Summer 09
Rysunek 34. Podstawka DIL14 utworzona
za pomocą kreatora
Rysunek 35. Kreator IPC – parametry doprowadzeń
nentLink1URL
, a w polu
Value
podajemy
pełną ścieżkę do pliku dokumentacji, czyli
C:\Altium\Biblioteki\uklady_cyfrowe\do-
c\74HC00.pdf
. Uzupełniamy wspomniane
wcześniej pola wpisami
ComponentLink-
1Description
oraz
74HC00 – Dokumentacja
i ponownie klikamy na przycisk
Add
. Okno
Library Component Properties
powinno
mieć wygląd zgodny z 
rysunkiem
 
33
. Po�
dobnie można użyć parametru
HelpURL
,
który dodaje plik pomocy.
Tworzenie footprintów za pomocą
kreatora
Do utworzenia footrpintów dla układu
74HC00 skorzystamy z pomocy kreatorów.
Pierwszy z nich był dostępny w poprzed�
nich wersjach
Altium Designer
a oraz
Pro-
tel
a. Jego wadą jest konieczność posiada�
nia dokładnej wiedzy na temat wymiarów
i rozmieszczenia padów tworzonych foot�
printów, co nie zawsze jest możliwe (np.
w  przypadku obudów typu QFP). Drugi
z nich pojawił się niedawno i umożliwia
wygenerowanie footprintów w standardzie
IPC oraz prostych ciał elementów na pod�
stawie informacji zawartych w dokumen�
tacji danego układu. Umożliwia on jednak
generowanie bibliotek jedynie dla elemen�
tów montowanych powierzchniowo.
Otwieramy plik dokumentacji układu
74HC00 na stronie 11 (rysunek oraz tabela
z wymiarami obudowy DIP14). W progra�
mie
Altium Designer
przechodzimy do edy�
cji biblioteki PCB
układy_cyfrowe.PcbLib
i wybieramy
Tools –> Component Wizard
.
W pierwszym oknie klikamy
Next
, w ko�
lejnym zaznaczamy
Dual In-line Packages
(DIP)
. Jednostkę miary ustawiamy na
Im-
perial (mil)
i przechodzimy do następnego
okna. Teraz podajemy wymiary padów dla
poszczególnych warstw laminatu, wymia�
ry zewnętrzne ustawiamy na 80×80 mil,
a średnicę otworu na 32 mil. W kolejnym
oknie podajemy odległości pomiędzy pada�
mi, w pionie wpisujemy wartość 100 mil,
zaś w  poziomie 300  mil. W  następnym
oknie ustawiamy szerokość linii oznaczają�
Rysunek 36. Kreator IPC – parametry obudowy
cej obrys elementu na warstwie opisowej,
proponuję pozostawić bez zmian i przejść
dalej. Następnie wpisujemy liczbę wypro�
wadzeń równą 14. W kolejnym oknie wpi�
sujemy nową nazwę dla elementu w bi�
bliotece lub pozostawiamy proponowaną
przez kreator. Klikamy na
Next
, a następ�
nie na
Finish
. Tym samym został właśnie
utworzony nowy element w bibliotece PCB
(
rysunek
 
34
). Jak widzimy, generowanie
footprintów za pomocą kreatora jest łatwe
i szybkie.
Teraz utworzymy footprint dla obudo�
wy SO14 przedstawionej na stronie 12 do�
kumentacji. Wybieramy
Tools –> IPC Foot-
print Wizard
, klikamy na
Next
, a następnie
zaznaczamy na liście pozycję zatytułowa�

SOP
i przechodzimy dalej. W kolejnym
oknie widzimy kilka parametrów będących
wymiarami obudowy oraz pomocniczy ry�
sunek. Odpowiednie wartości odczytujemy
z tabeli w dokumentacji (
rysunek
 
35
). Na�
leży pamiętać, aby korzystać z wymiarów
podawanych w milimetrach. W kolejnych
dwóch oknach nic nie zmieniamy. W oknie
zatytułowanym
SOP Solder Fillets
ustawia�
my parametr
Board density Level
na
Level
A – Low density
. W kolejnych oknach nie
dokonujemy zmian aż do
SOP Courtyard,
Assembly and Component Body Informa-
tion
, które uzupełniamy zgodnie z 
rysun-
kiem
 
36
. W następnym oknie odznaczamy
pole
Use suggested values
, a w polu
Name
wpisujemy SO14 i klikamy przycisk
Finish
.
W ten sposób utworzyliśmy footprint dla
obudowy SO14 przeznaczonej do montażu
powierzchniowego wraz z prostym ciałem
w  formie prostopadłościanu. Zapisujemy
zmiany i dodajemy utworzone footprinty
do elementu 74HC00 w bibliotece schema�
tów.
Podsumowanie
Tworzenia bibliotek elementów jest
tematem dość obszernym. W ramach sa�
modzielnej pracy proponuję utworzyć
w odpowiednim folderze nową bibliotekę
zintegrowaną o nazwie
elementy_stykowe
,
a w niej reprezentację graiczną 3�pinowe�
go złącza goldpin oraz odpowiedni foot�
print, a także spróbować utworzyć lub wy�
szukać w Internecie odpowiednie modele
3D dla złącza goldpin oraz dla obudów
DIP14 i SO14. W kolejnej części zaprezen�
tuję sposób wykonania projektu obwodu
drukowanego obejmujący utworzenie sche�
matu i przeniesienie danych ze schematu
do edytora PCB.
Kamil Pawliczak
kamil.pawliczak@gmail.com
ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA 11/2010
113
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • materaceopole.pev.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed