ementor54, kwiecien nowe

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
 SPIS TREŚCI
Od redakcji
Szanowni Czytelnicy „e-mentora”,
1 września w ręce pierwszoklasistów trafi
Nasz elementarz
– darmowy podręcznik, którego pierwszą część Mini-
sterstwo Edukacji Narodowej upubliczniło w połowie kwietnia br. (można ją pobrać, korzystając z adresu e-mentor.
pl/d322).
Wrzawa medialna wokół rewolucyjnych zmian na rynku wydawnictw dotyczy dwóch ważnych aspektów, tj. jakoś-
ciowego i biznesowego. W aspekcie pierwszym krytykowana jest przede wszystkim koncepcja jedynego „słuszne-
go” podręcznika, w aspekcie drugim podkreśla się nierówną konkurencję państwa z wydawcami oraz pozbawienie
dochodów księgarzy, dla których sezon zakupu pomocy szkolnych (sierpień–wrzesień) jest kluczowy w całorocznym
rozrachunku. Trzeba przy tym zaznaczyć, iż cały rynek podręczników w Polsce wart jest blisko 1 mld złotych.
Wśród tej wrzawy niewiele osób odnotowało fakt, iż nowy podręcznik będzie udostępniony na wolnej licencji
Creative Commons Uznanie Autorstwa. To jego ogromna zaleta i jednocześnie równie istotna, jak nieodpłatna do-
stępność, cecha wyróżniająca
Nasz elementarz
spośród podręczników szkolnych. Wspomniana licencja daje ogromne
możliwości – nie tylko dzielenia się materiałem (kopiowania, rozpowszechniania), ale i jego przekształcania. Utwór
pochodny można udostępnić nawet komercyjnie. Warunkiem podstawowym jest odpowiednie oznaczenie autorstwa
oraz wskazanie dokonanych zmian (więcej informacji o zasadach korzystania z utworów na tej licencji można znaleźć
pod linkiem: e-mentor.pl/de20).
Warto na chwilę pochylić się nad tym faktem – do rąk pierwszoklasistów trafi wolny podręcznik, który będzie
można zawsze udoskonalać i rozbudowywać, dynamicznie reagując na potrzeby uczniów i nauczycieli. Nie będzie
on też powiązany z żadnym konkretnym rozwiązaniem technologicznym, co również zwiększa jego dostępność
i uniwersalność. To jest trend, który buduje edukację przyszłości!
Marcin Dąbrowski
redaktor naczelny
On the first of September this year the first graders will receive
Nasz elementarz
– the free and open coursebook.
Its first part has been publicized by the Polish Ministry of National Education just recently (it is available for download
at: e-mentor.pl/d322).
The media hype about the revolutionary changes on the publishing market has two dimensions: qualitative and
financial, both equally important. With respect to the quality issues the concept of „the only one suitable for all”
coursebook is highly controversial. The financial aspect refers mainly to the privileged position of the Ministry that
the publishers cannot compete with. There is also a strong concern among the booksellers, for whom selling the
textbooks in August and September constitutes main part of their yearly income. It is worth to be mentioned that
the value of coursebooks market in Poland reaches almost a billion PLN.
On the other hand, in all this hype it has not been widely noticed that the new coursebook
Nasz elementarz
is going
to be published under the Creative Commons Attribution license. This is a great advantage and the distinctive feature,
equally significant as its free availability. The abovementioned license provides broad possibilities – not only of shar-
ing the material (copying, distributing) but also of changing and extending it. The derived work can be published,
even commercially. The basic requirement is the precise indication of the authorship and introduced changes (more
information about the rules of using works under this license can be found at: e-mentor.pl/de20).
This is the reality that has never happen before – the first grade pupils will get a free coursebook, which can be
improved and adjusted according to their needs even by the teachers themselves. Moreover, it will not be associated
with any particular software or technology solution, which will make it more accessible. This is a trend that creates
the education of the future!
Aktualności
PAP: Uniwersytet Warszawski i Google uruchomiły Digital Economy Lab
Lepsze wykorzystanie nowych technologii w społeczeństwie i gospodarce – to cel interdyscyplinarnego ośrodka Digital Eco-
nomy Lab (DELab), powołanego przez Uniwersytet Warszawski i firmę Google. Z początkiem kwietnia br. zainaugurowano
w Warszawie jego działalność.
KomputerŚwiat: Coursera uruchamia aplikację na Androida
Serwis oferujący e-learning doczekał się właśnie swojej kolejnej aplikacji mobilnej, po tym, jak trzy miesiące temu trafił na
iOS.
Rzeczpospolita: Wychowawca kolonijny po e-kursie budzi wątpliwości
Dziećmi na koloniach nie powinni opiekować się wychowawcy po kursach internetowych – uważa Rzecznik Praw Dziecka.
Chce, żeby MEN zmieniło przepisy.
kwiecień2014 3
PAP: NASA opublikowała interaktywną mozaikę zdjęć księżycowego bieguna
Agencja kosmiczna NASA zaprezentowała pierwszą interaktywną mozaikę zdjęć północnego bieguna Księżyca. Zdjęcia
w wysokiej rozdzielczości wykonała sonda Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO). Mozaikę zdjęć można oglądać na stronie
EkonomiaSpołeczna: Studiuj przedsiębiorczość społeczną na Harvardzie. Za darmo
Studia w zakresie przedsiębiorczości społecznej dostępne są online dzięki platformom edukacyjnym najlepszych uczeni na
świecie. Za darmo można studiować dziś na Harvardzie, Uniwersytecie Stanforda czy w Massachusetts Institute of Techno-
logy (MIT). Czego chcą nauczyć swoich studentów wykładowcy prestiżowych uczelni? Ekonomiaspoleczna.pl przedstawia
przegląd kursów online dotyczących przedsiębiorczości społecznej i nie tylko.
LA Times: Working adults plug into online education
Many working adults begin using technology from the moment their alarm clocks go off. From checking e-mails on a tablet
over morning coffee, to sending out social media posts from a smartphone before they get into the office, technology allows
people to be efficient and stay connected anytime, anyplace. This same technology is now playing an important role for
individuals seeking alternative learning environments to continue their educations or grow their careers.
Więcej doniesień z najważniejszych wydarzeń w e-learningu i ICT dostępnych jest
w serwisie:
wioska.net –
codziennie nowe informacje nt. e-edukacji
.
Polecamy konferencje
METODY, FORMY I PROGRAMY KSZTAŁCENIA

Kształtowanie postaw przedsiębiorczych w szkolnictwie wyższym
, 12–13 maja 2014 r.,

Czytelnictwo w dobie informacji cyfrowej. Rozwój, bariery, technologie
, 15–16 maja 2014 r., Uniwersytet
E-BIZNES

Digital Marketing Workshop Days
, 13–14 maja 2014 r., Millenium Plaza, Warszawa,

(BIS 2014) Big Data: problems solved and remaining challenges
, 21–23 maja 2014 r., Cypr,

Roadshow E-commerce w Praktyce
, 26–29 maja 2014 r., Kraków, Wrocław, Poznań, Warszawa,
E-LEARNING

5th International Future-Learning Conference on Innovations in Learning for the Future 2014: e-Learning
,

International Conference on Emerging Trends of E-Learning & Online Education Technology
(ICETEOET

Technologie edukacyjne 2014
, 5–6 czerwca 2014 r., Dom Pracy Twórczej Akademii Morskiej,

XIV Konferencja „Uniwersytet Wirtualny
”, 25–26 czerwca 2014 r., Szkoła Główna Gospodarstwa
ZARZĄDZANIE WIEDZĄ

Organizacja wiedzy w XXI wieku: od historycznych wzorców ku przyszłości
(ISKO 2014),

Ekonomiczno-społeczne i techniczne wartości w gospodarce opartej na wiedzy
, 31 maja – 3 czerwca
KSZTAŁCENIE USTAWICZNE

Coach, Trener, Doradca zawodami XXI wieku
, 9–10 maja 2014 r.,

Zarządzanie zasobami ludzkimi wyzwaniem dla edukacji dorosłych
, 4 czerwca 2014 r.,
4 e-mentornr2(54)
SEM – ewolucja,
główne koncepcje
oraz możliwości implementacji
w praktyce polskich uczelni
Piotr Pietrucha
Spośród głównych czynników, które mogą wpłynąć na
długookresowy spadek liczby studentów uczelni, wymienić
należy przede wszystkim: zmiany demograficzne, wzrost
kosztów studiowania (czesne, koszty utrzymania), zmianę
preferencji studentów dotyczących profilu studiów oraz
sytuację gospodarczą. W odniesieniu do polskich uczelni ta-
kim czynnikiem są przede wszystkim zmiany demograficz-
ne, tj. silna tendencja spadkowa liczby młodzieży w wieku
studenckim. Uczelnie (głównie w Stanach Zjednoczonych
i Kanadzie) w odpowiedzi na spadek liczby studentów de-
cydują się często na wdrożenie bądź weryfikację koncepcji
SEM (Strategic Enrollment Management), która powinna
stanowić kluczowy element procesu zarządzania strate-
gicznego na każdej uczelni. Koncepcje SEM ewoluowały
na przestrzeni ostatnich trzydziestu lat, jednak dopiero
w ostatniej dekadzie zyskały szczególnie na popularności
i odgrywają podstawową rolę w procesie zarządzania
na wielu uczelniach. Celem niniejszego opracowania jest
przedstawienie głównych koncepcji SEM i wspomnianej
ewolucji, a także próba nakreślenia nowego kierunku ba-
dań dotyczących zastosowania podejścia SEM w praktyce
polskich uczelni publicznych.
Koncepcje, a także procesy SEM od momentu powsta-
nia stale ewoluowały. Początki SEM – a w zasadzie EM
(
Enrollment Management
), gdyż pierwotnie wszystkie
aktywności i decyzje podejmowane były na poziomie
taktyczno-operacyjnym – sięgają lat 70. ubiegłego
wieku i wiążą się głównie z realizacją kampanii
marketingowych, prowadzeniem rekrutacji oraz or-
ganizacją przyjęć na studia. Rysunek 1 przedstawia
poszczególne etapy operacyjnego procesu EM (
the
admissions funnel
)
.
Na każdym kolejnym poziomie
liczba potencjalnych uczestników procesu dydak-
tycznego zmniejsza się, stąd nazwa modelu –
funnel
(lejek, komin).
Rysunek 1.
The admissions funnel
OkreƑlenie profilu potencjalnych studentów
p
p
j
y
Komunikacja i informacja
SporzČdzenie listy kandydatów
SporzČdzenie listy kandydatów
Ogųoszenie listy przyjħtych
Rejestracja studentów
Strategic Enrollment Management
SEM (
Strategic Enrollment Management
1
) to złożony,
kompleksowy proces zarządzania na szczeblu stra-
tegicznym, mający na celu osiągnięcie i zachowanie
optymalnej liczby studentów przyjmowanych na
uczelnię, studiujących na niej i uzyskujących dyplomy.
Optymalna liczba powinna być zdefiniowana zgodnie
z misją uczelni przy ścisłej współpracy i zaangażowa-
niu całej instytucji (w tym kadry naukowej)
2
.
Główne wyzwania stojące obecnie przed praktyka-
mi SEM to optymalne powiązanie liczby studentów
z jakością kształcenia oraz przychodami organizacji
3
.
Źródło: P.A. Bischoff,
Strategic Enrollment Management:
Concepts, Structures and Strategies
, Douglas College, 2007, s. 1,
http: //e-mentor.pl/efee, [17.07.2013].
Pierwszy okres rozwoju koncepcji SEM, trwający
do połowy lat 80. ubiegłego wieku, nazywany jest
przez badaczy (J. Black,
S.E. Henderson
)
erą rekrutacji
4
,
gdyż działania uczelni koncentrowały się głównie na
optymalizacji procesów rekrutacyjnych.
1
Termin
Enrollment Management
został po raz pierwszy użyty na początku lat 70. ubiegłego wieku przez J.J. Magiure’a
(dziekana Boston College) – oznacza zarządzanie rekrutacją/rejestracją/naborem: J.A. Merante,
The Implications of
Evolving Technology on Strategic Enrollment Management
, „The Digital Frontier”
2009, s. 5, www.blackboard.com/reso-
urces/Connect/HED_Trends_EnrollmentManagement.pdf, [17.07.2013].
2
Za: M.G. Dolence,
Strategic Enrollment Management: A primer for campus administrators
, [w:] J. Black (ed.),
Strategic
Enrollment Intelligence: Canada’s First Book on Strategic Enrollment Management
, Academica Group, Canada 2010, s. 15.
3
L. Wallace-Hulecki,
Reframing SEM from the Academic Lens: Theory in Practice
, [w:] J. Black (ed.), dz.cyt., s. 71.
4
R.B. Wilkinson, J.S. Taylor, A.P. Peterson, M. de Lourdes Machado-Taylor,
A Practical Guide to Strategic Enrollment
Management Planning
kwiecień 2014 5
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • materaceopole.pev.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed