ementor55, kwiecien nowe

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
 SPIS TREŚCI
Od redakcji
Szanowni Czytelnicy „e-mentora”,
Istotnym wydarzeniem dla środowiska osób, którym bliskie są nowoczesne technologie stosowane w dydaktyce,
było w ostatnim czasie Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia E-learningu Akademickiego połączone z kolejnym
Seminarium SEA pt.
MOOC oraz Big Data, czyli niepowtarzalna szansa dla polskich uczelni na objęcie pozycji globalnego
lidera w jakości kształcenia
. 24 czerwca br. środowisko wybrało na kolejną kadencję (2014–2018) władze Stowarzysze-
nia i dookreśliło wiodące kierunki dalszej działalności. Chcemy pozostać organizacją opiniotwórczą i działającą na
rzecz rozwoju i upowszechniania nowoczesnych technologii w kształceniu, a także promującą standardy aktywno-
ści e-nauczycieli oraz pracy specjalistów ds. e-learningu. Stowarzyszenie nadal będzie wspierało swoich członków
w doskonaleniu się i pełniło rolę platformy wymiany poglądów poprzez organizowane seminaria oraz nowe działania
propagujące metodykę e-learningu i wykorzystywanie technologii w procesach dydaktycznych. Największym atutem
Stowarzyszenia są jego Członkowie, którzy z jednej strony dysponują szeroką wiedzą i bogatym doświadczeniem
w dziedzinie e-edukacji, z drugiej strony tworzą niezwykle liczną grupę – SEA zrzesza bowiem obecnie 136 członków.
Z tego też względu bardzo istotnym obszarem prac Stowarzyszenia staną się działania networkingowe, rozwijające
potencjał współpracy pomiędzy członkami, jak również z otoczeniem SEA. Stowarzyszenie pozostaje otwartą orga-
nizacją, do której zapraszamy wszystkich zainteresowanych nowoczesną edukacją.
Marcin Dąbrowski
redaktor naczelny
Dear „e-mentor” Readers,
Recently an important event for those interested in applying new technologies in didactics has taken place
– the general assembly of Association of Academic E-learning along with AAE Seminar entitled
MOOC and Big Data
– a unique chance for Polish universities for gaining the position of the global leader in the teaching quality
. On the 24
th
June the
community elected the Board for the next term of office (2014–2018) and defined the key directions of our activity.
We want to be the body of opinion, to act for the development and popularization of modern technologies in
teaching as well as to promote the standards of e-teachers’ activity and of e-learning specialists’ work. The Associa-
tion will continue to support its Members in self-improvement and to create the platform for the exchange of ideas
through organizing seminars and new activities promoting e-learning methodology and the use of technology in
didactic processes.
The greatest attribute of the Association are its Members, who not only have broad knowledge and wide ex-
perience in e-education but also constitute a numerous group – currently the AAE brings together 136 members.
Thus, networking activities that develop the potential of the cooperation between the members and with the wider
community will become an important part of the AAE work. The Association remains an open organization, which
welcomes everyone interested in the modern education.
Chief editor
Marcin Dąbrowski
Aktualności
„Głos Nauczycielski”: WSiP rozdają swój elementarz
Największy polski wydawca edukacyjny chce rozdawać za darmo wydrukowany z myślą o pierwszoklasistach elementarz
Tropiciele
. Po przygotowaniu przez MEN darmowego
Naszego elementarza
większość nakładu podręcznika WSiP musiałaby
trafić na przemiał. – Każda szkoła, która zgłosi się do WSiP, otrzyma
Tropicieli
za darmo – obiecuje prezes wydawnictwa,
Jerzy Garlicki.
„Gazeta Wyborcza”: Cyfrowi seniorzy
Kręcą filmy, obrabiają zdjęcia, robią zakupy w sieci, a kiedy trzeba – są w stanie zbombardować urzędników mailami. Cyfrowi
seniorzy nie zostają w tyle. To osoby starsze, które uczestniczą w zajęciach z latarnikami cyfrowymi. Liczby mówią same za
siebie: po zajęciach ponad 90 proc. seniorów korzysta z sieci, ponad 50 proc. ma swoją pocztę, 43 proc. rozmawia przez
Skype’a, a 64 proc. wie, jak skorzystać z map internetowych.
Antyweb: Graf Wiedzy już w Mapach Google
Niemalże równo rok temu firma Google wprowadziła Graf Wiedzy do polskojęzycznej wersji wyszukiwarki. Ma on błyska-
wicznie dostarczać najbardziej potrzebnych informacji i jest zapowiedzią zmian w paradygmacie wyszukiwania informacji,
które ma nie tyle oferować linki do stron, ile gotowe odpowiedzi na pytania. Teraz Graf Wiedzy trafił do Map Google i już
można zobaczyć jak działa w praktyce.
Yahoo: What online students need to know about automated grading
In many college programs, students have to wait days or weeks for their instructors to critique their written work. But
it doesn’t have to be that way, experts say. Swap that human instructor with a computer, and students will have a grade
within seconds.
Więcej doniesień z najważniejszych wydarzeń w e-learningu i ICT dostępnych jest
w serwisie:
wioska.net –
codziennie nowe informacje nt. e-edukacji
.
czerwiec2014 3
Polecamy
Elinor Ostrom
Dysponowanie wspólnymi zasobami
Wolters Kluwer, Warszawa 2013
W serii
Nobliści
ukazała się publikacja
Dysponowanie wspólnymi zasobami
autor-
stwa Elinor Ostrom – jedynej jak dotąd kobiety, która otrzymała Nagrodę Nobla
w dziedzinie ekonomii (w roku 2009). Książka poświęcona jest kwestii wykorzysty-
wania wspólnych zasobów w taki sposób, by uniknąć ich nadmiernej eksploatacji,
a z drugiej strony – dużych kosztów administrowania nimi. Autorka prezentuje
trzy najczęściej stosowane modele oraz dodatkowe rozwiązania tego problemu.
Wstęp do wydania polskiego napisał prof. Leszek Balcerowicz.
Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa:
Polecamy konferencje
METODY, FORMY I PROGRAMY KSZTAŁCENIA

Edukacja matematyczna dzieci – „Komunikacja na lekcjach matematyki”
, 7–10 lipca 2014 r., Wydział

Media – Codzienność – Edukacja
konferencje/konferencje/19354/konferencja_media_codziennosc_edukacja_ukw
E-EDUKACJA

8th International Conference on e-Learning 2014
, 15–18 lipca 2014 r., Lizbona, Portugalia,

The Open and Flexible Higher Education Conference 2014 „New Technologies and the future of Teaching
and Learning”

XI konferencja
Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym
, 13 listopada 2014 r.,
ZARZĄDZANIE WIEDZĄ

Strategie zarządzania organizacjami w społeczeństwie informacyjnym
, 16

18 września 2014 r.,
spoleczenstwie-informacyjnym

Wiedza i Technologie Informacyjne w Kreowaniu Przedsiębiorczości
, 9

10 października 2014 r., Olsztyn,
konferencja.czest.pl
KSZTAŁCENIE USTAWICZNE

Dysleksja wśród dorosłych. Wyzwania dla pracodawcy i nauczyciela
, 15 września 2014 r., Kraków,

XII Konferencja Naukowa pn. „Ekonomia

Pieniądz

Etyka

Polityka

Kształcenie dorosłych/
Odpowiedzialność Europy”
, 1–4 października 2014 r., Uniwersytet w Debrecen, Węgry,
E-BIZNES

The International Conference on Electronic Commerce and Web Technologies series (EC-Web)
, 1–5
września 2014, Monachium, Niemcy, www.ebusiness-unibw.org/events/ecweb2014

Ecommerce Trends 2014/jesień
ecommercetrends.pl
4 e-mentornr3(55)
Ocena kompetencji
organizacji pracy
u osób wchodzących
na rynek pracy
Anna
Pluta
Grażyna Paulina
Wójcik
pewnych funkcji w firmie
3
. Pozwalają one celowo
przeszukiwać rynek pracy i znajdować odpowied-
nich kandydatów na pracowników oraz rozwijać już
zatrudnioną kadrę.
Choć definiowanie kompetencji pracowników
staje się regułą, każda firma konstruuje własny,
oryginalny zbiór pożądanych kompetencji persone-
lu. Jest on dopasowany do potrzeb, które wynikają
z przyjętych w danej firmie założeń strategicznych,
i określa predyspozycje pracowników warunkujące
dobre wykonanie powierzonej im pracy. Jednak zło-
żone i wielopłaszczyznowe rozumienie kompetencji
spotykane w literaturze przedmiotu
4
wpływa na
zróżnicowanie podejścia do konstruowania profili
kompetencji pracowników.
Na potrzeby artykułu przyjęto interpretację kom-
petencji opracowaną w ramach projektu badawczego
National Management Standards
, zgodnie z którą jest
to
zdolność do wykonywania działań w ramach zawodu
czy funkcji zgodnie z oczekiwanymi standardami. Kompe-
tencja dotyczy zdolności do transferowania umiejętności
i wiedzy w nowych sytuacjach w ramach wykonywanego
zawodu
5
. Oznacza to, że kompetencje należy wiązać
z działaniami o możliwych do określenia rezultatach.
Dodatkowo należy podkreślić, że wśród składników
kompetencji oprócz wiedzy i umiejętności wymienia
się również zachowania, postawy, cechy osobowościo-
we czy motywację do ich ujawnienia i wykorzystywa-
nia. Model tak rozumianych kompetencji przedstawia
rysunek 1.
Wyniki badania na temat kompetencji i kwalifikacji poszuki-
wanych przez pracodawców u absolwentów szkół wyższych
wchodzących na rynek pracy
1
opublikowane w 2012 roku
skłoniły autorki do dokładniejszego przyjrzenia się zagad-
nieniu kompetencji studentów kończących naukę. Podstawą
rozważań uczyniono stwierdzoną w raporcie lukę kompeten-
cyjną u kandydatów na pracowników. Lukę tę określa różnica
między oceną stopnia, w jakim absolwenci posiadają daną
kompetencję, a jej istotnością dla pracodawców. Okazuje
się, że pracodawcom najbardziej brakuje u pracowników
umiejętności określania i uzasadniania priorytetów oraz
umiejętności organizacji pracy i efektywnego zarządzania
czasem. Pojawiają się zatem pytania: jakich konkretnie
kompetencji brakuje osobom wchodzącym na rynek pracy
i jak wielka jest skala braków w działaniach związanych
z organizacją pracy własnej? Poszukiwanie odpowiedzi na
te pytania stanowi cel niniejszego artykułu.
Organizowanie pracy jako jedna
z kluczowych składowych kompetencji
współczesnego pracownika
Na sprawne funkcjonowanie firmy składa się wiele
czynników, wśród których pierwszoplanową rolę
odgrywają kompetencje pracowników. Konsekwencją
tego jest opracowywanie przez działy personalne
profili kompetencyjnych pracowników określających
kompetencje wymagane do skutecznego działania
w określonej roli
2
, wykonywania zadań lub spełniania
1
Kompetencje i kwalifikacje poszukiwane przez pracodawców wśród absolwentów szkół wyższych wchodzących na rynek pracy
,
wyniki badania przeprowadzonego przez Szkołę Główną Handlową w Warszawie, Amerykańską Izbę Handlu w Polsce
oraz Ernst & Young, Warszawa, maj 2012, s. 13.
2
M. Armstrong,
Zarządzanie zasobami ludzkimi
,
Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002, s. 247.
3
J. Sutherland, D. Canwell,
Klucz do zarządzania zasobami ludzkimi. Najważniejsze teorie, pojęcia, postaci
, PWN, Warszawa
2007, s. 74.
4
Przegląd literatury przedmiotu wskazuje na dwa główne podejścia do definiowania kompetencji: 1) podejście sku-
pione na pracowniku – kompetencje to właściwości, cechy jednostki warunkujące jej efektywne działanie w pracy;
2) podejście skupione na pracy – kompetencje to działania, w których pracownik musi się wykazać – por. M. Armstrong,
dz.cyt., s. 243; M. Juchnowicz, Ł. Sienkiewicz,
Jak oceniać pracę? Wartość stanowisk i kompetencji
,
Difin, Warszawa 2006;
Ch. Woodruffe,
Ośrodki oceny i rozwoju. Narzędzia analizy i doskonalenia kompetencji pracowników
,
Oficyna Ekonomiczna,
Kraków 2003.
5
A. Rakowska,
Kompetencje współczesnego menedżera
,
[w:] E. Masłyk-Musiał (red.),
Zarządzanie kompetencjami organizacji
,
WSM, Warszawa 2005, s. 90.
czerwiec 2014 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • materaceopole.pev.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed