europejskie drogowskazy, Doradztwo Zawodowe, publikacje
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Publikacja sfinansowana ze œrodków
Rz¹dowego Programu
"Pierwsza Praca"
w ramach realizacji projektu
Mobilnych Centrów Informacji Zawodowej
Ochotniczych Hufców Pracy
www.ohp.pl
Ewa Studziñska
Europejskie drogowskazy
- wybrane elementy doradztwa zawodowego
w krajach Unii Europejskiej i w Polsce
Materia³ opracowany przez
Dolnoœl¹skie Centrum Informacji Zawodowej
i Doskonalenia Nauczycieli w Wa³brzychu
i Warmiñsko-Mazurski
Zak³ad Doskonalenia Zawodowego w Olsztynie
Europejskie drogowskazy
Europejskie drogowskazy
12. Sk³odowski H., Projekt Kodeksu Etyczno – Zawodowego
Doradcy Zawodowego, £ódŸ 2002.
SPIS TREŒCI:
13. Wojtasik B., Doradca zawodu: Studium teoretyczne z zakresu
poradoznawstwa, Wroc³aw 1993.
Wstêp .......................................................................................................
I. Uwarunkowania prawne .......................................................
II. Wymiar europejski doradztwa zawodowego ..................
II.1. Cechy wspólne ..........................................................................
II.2. Ró¿nice ........................................................................................
III. Modele pracy doradczej w wybranych krajach
Europy ..........................................................................................
III. 1. Doradztwo w Holandii ...........................................................
III. 2. Doradztwo w Danii .................................................................
III. 3. Doradztwo w Wielkiej Brytanii ...........................................
III. 4. Doradztwo we Francji ............................................................
III. 5. Doradztwo w Niemczech ......................................................
III. 6. Doradztwo w Luksemburgu .................................................
III. 7. Doradztwo w Irlandii ..............................................................
III. 8. Doradztwo w Polsce ................................................................
IV. Przysz³oœæ eurodoradztwa .....................................................
Podsumowanie .....................................................................................
Bibliografia ............................................................................................
3
5
15
14. Wojtasik B., Poradnictwa zawodowe w realiach
ponowoczesnego œwiata, Dolnoœl¹ska Szko³a Wy¿sza Edukacji
TWP, Wroc³aw 2003.
17
18
21
21
15. Zeszyty informacyjno – metodyczne doradcy zawodowego,
nr14, Krajowy Urz¹d Pracy. Departament Szkolenia Kadr,
Warszawa 2002.
23
25
28
31
33
34
36
40
51
54
56
1
Europejskie drogowskazy
Europejskie drogowskazy
6. Rachalska w., Poradnictwo zawodowe jako jedna z form
kszta³towania cz³owieka – cz³onka wspó³czesnego spo³eczeñstwa,
Uniwersytet Wroc³awski, Wroc³aw 1982.
7. Rozporz¹dzenie MEN z dnia 15.02.1999, w sprawie
dopuszczenia do u¿ytku programów nauczania
(Dz. U. Nr 14, poz. 14).
8. Rozporz¹dzenie MEN z dnia 15.02.1999, w sprawie podstaw
programowych kszta³cenia ogólnego
(Dz. U. Nr 14/99, poz. 129 i Dz. U. Nr 60/99, poz. 642).
9. Rozporz¹dzenie MEN z dnia 15.01.2001, w sprawie zasad
udzielania i organizowania pomocy psychologiczno-
pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szko³ach i
placówkach (Dz. U. Nr 13, poz. 10).
10. Rozporz¹dzenie MEN z dnia 21.05.2001, w sprawie ramowych
statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkó³
(Dz. U. Nr 61, poz. 624 oraz z 2002 Nr 10, poz. 96, za³. Nr 3).
11. Rozporz¹dzenie MENiS z dnia 7.01.2003, w sprawie udzielania
i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w publicznych przedszkolach, szko³ach i placówkach
(Dz. U. Nr 11, poz. 114, 4, pkt. 7).
2
55
Europejskie drogowskazy
Europejskie drogowskazy
Bibliografia:
Wstêp
1. Kargul A., Wojtasik B. (red.), Materia³y ze œwiatowego Kongresu
Poradnictwa Zawodowego, Doradca – Profesja, Pasja, Powo³anie?,
Warszawa 29 – 31 maja 2002 r.
„
Inwestowanie w m³odzie¿, to inwestycja w rozwój
nowoczesnej gospodarki
”- tak rozpoczyna³a swoj¹ wypowiedŸ na
³amach broszury „Europejski Fundusz Spo³eczny” by³a minister
edukacji, pani Krystyna £ybacka. Nale¿y zgodziæ siê z cytowan¹
wypowiedzi¹, gdy¿ jako jeden z krajów cz³onkowskich Unii
Europejskiej nie mo¿emy pomin¹æ spraw zwi¹zanych z edukacj¹,
a tym samym pomoc¹ m³odzie¿y w planowaniu jej kariery
edukacyjno-zawodowej.
2. Paszkowska-Rogacz A., Doradztwo zawodowe w systemach
szkolnych krajów Unii Europejskiej ze szczególnym uwzglê-
dnieniem Irlandii i Danii, KOWEZ, Warszawa 2001.
M³ody cz³owiek nie powinien byæ pozostawiony sam z proble-
mem wyboru kolejnego etapu kszta³cenia, a w konsekwencji
wyboru zawodu.
3. Paszkowska-Rogacz A., Zarys systemów doradztwa zawodowego
w krajach Unii Europejskiej, w: Psychologiczna problematyka
doradztwa zawodowego, red. H. Sk³odowski, Wydawnictwo
Uniwersytetu £ódzkiego 1999.
Funkcjonuje przecie¿ w spo³eczeñstwie jako jedno z jego ogniw.
W³aœnie ta przynale¿noœæ spo³eczna uprawnia go
do korzystania z profesjonalnej pomocy oœro-
dków, w których mo¿e znaleŸæ odpowiedŸ na
nurtuj¹ce go pytania oraz uzyskaæ pomoc
w realizacji swoich planów ¿yciowych.
4. Rachalska W.(red.), Poradnictwo zawodowe w wymiarze
europejskim – materia³y z miêdzynarodowej konferencji
zorganizowanej w Z³otym Potoku..., Czêstochowa 1999.
NiepewnoϾ jutra i zmagania
z codziennoœci¹ nie u³atwiaj¹
m³odemu cz³owiekowi
i jego rodzicom podjê-
cia jednoznacznej decyzji.
5. Rachalska W., Poradnictwo wobec problemów jednostki
i rynku pracy, Pedagogika Pracy nr 38, Warszawa 2001.
54
3
Europejskie drogowskazy
Europejskie drogowskazy
Od zawsze rodzice pragnêli dla swoich dzieci szczêœcia. Nasze,
doros³ych, rozumienie szczêœcia czêsto „k³óci” siê z wyznawanymi
przez nie wartoœciami. Dzieje siê tak dlatego, ¿e zabiegani,
sfrustrowani, zmêczeni, dbamy o materialn¹ stronê wychowania,
kosztem postrzegania naszych dzieci jako pe³noprawnych
obywateli, którzy ju¿ nied³ugo maj¹ sprawdziæ siê na polu
zawodowym i ¿yciowym. Zwykle ich s³uchamy, ale nie s³yszymy.
my, bêdziemy mogli pochwaliæ siê i podzieliæ z innymi, naszymi
rozwi¹zaniami i doœwiadczeniami w dziedzinie pomocy m³odemu
cz³owiekowi ju¿ nied³ugo?
Co zatem zrobiæ? Co zmieniæ? Jak im pomóc? Sk¹d czerpaæ
informacje? Na te i jeszcze wiele innych pytañ postaram siê daæ
odpowiedŸ w niniejszej broszurce, która dedykowana jest g³ównie
do osób zainteresowanych problematyk¹ poradnictwa zawod-
owego dla dzieci i m³odzie¿y, zarówno w Polsce, jak i w niektórych
pañstwach Europy.
G³ównym celem powstania niniejszej broszury jest zapoznanie
odbiorców z systemami doradztwa zawodowego w wybranych
krajach Europy, w tym te¿ Polski. Przedstawienie uwarunkowañ
prawnych oraz podanie przyk³adowych scenariuszy zajêæ i metod
pracy doradczej. Zainteresowani t¹ problematyk¹ bêd¹ mogli
znaleŸæ w niej przyk³ady wspó³pracy doradcy zawodowego
z rodzin¹, szko³¹ oraz innymi instytucjami spo³ecznymi, dla których
trafnoœæ wyborów edukacyjno-zawodowych m³odego cz³owieka
jest wa¿na. W koñcowej czêœci przedstawiony zostanie wykaz
literatury oraz art yku³ów, które pos³u¿y³y mi do napisania niniejszej
publikacji i pozwol¹ czytelnikom na pog³êbienie wiedzy w tym
zakresie.
A zatem, zapraszam do lektury.
4
53
[ Pobierz całość w formacie PDF ]