excel. analiza danych biznesowych pełna wersja, PDF-Y (FULL)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Excel. Analiza danych
SPIS TREœCI
biznesowych
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Gerald Knight
T³umaczenie: Marcin Karbowski
ISBN: 83-246-0506-1
Tytu³ orygina³u
Format: B5, stron: 256
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Wykorzystaj Excel w swojej firmie
Przeprowadzaj analizy statystyczne.
Steruj procesami w firmie.
Monitoruj obci¹¿enie systemów.
Excel jest jedn¹ z najpopularniejszych aplikacji biurowych, znan¹ niemal wszystkim
posiadaczom komputerów. Jednak wiêkszoœæ u¿ytkowników wykorzystuje jedynie
czêœæ mo¿liwoœci tej aplikacji, nie wiedz¹c, ¿e — oprócz obliczania sum i œrednich
w standardowych arkuszach — mo¿e ona u³atwiæ pracê na wiele sposobów. Narzêdzia
oferowane przez Excel, m.in. te, które s³u¿¹ do analizy i wizualizacji, warto stosowaæ
w znacznie szerszym zakresie, gromadz¹c i przetwarzaj¹c dane z wielu innych systemów.
Ksi¹¿ka „Excel. Analiza danych biznesowych” przedstawia sposoby zastosowania tej
aplikacji do realizacji zadañ zwi¹zanych z kierowaniem przedsiêbiorstwem b¹dŸ
zespo³em produkcyjnym. Czytaj¹c j¹, poznasz przyk³adowe aplikacje Excela i nauczysz
siê korzystaæ z wbudowanych w ten program narzêdzi. Dowiesz siê, jak przeprowadzaæ
analizy za pomoc¹ wykresów i tabel przestawnych, wyznaczaæ trendy na podstawie
danych historycznych, korzystaæ z modu³u Solver oraz tworzyæ w³asne modu³y
obliczeniowe.
Obliczenia i analizy statystyczne
Korzystanie z tabel i wykresów przestawnych
Tworzenie modeli matematycznych
Prognozowanie obci¹¿enia
Monitorowanie systemów i procesów
Optymalizowanie funkcji
Import danych ze Ÿróde³ zewnêtrznych
Prezentacja danych
Przekonaj siê, jak bardzo Excel mo¿e usprawniæ dzia³anie Twojej firmy
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOœCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Wstęp ..............................................................................................................................7
1. Statystyka w Excelu ....................................................................................................... 11
Formuły tablicowe
11
Pośrednie adresowanie komórek
13
Funkcje statystyczne
16
2. Tabele przestawne i rozwiązywanie problemów ...................................................... 33
Podstawowe informacje o tabelach przestawnych
34
Zmienianie danych
47
Opcje tabeli przestawnej
50
3. Prognozowanie obciążenia pracą ............................................................................... 53
Procedura
54
Tworzenie aplikacji
61
4. Tworzenie modeli ......................................................................................................... 79
Regresja
79
Definiowanie problemu
83
Dopracowywanie metryk
86
Analiza
88
Budowanie modelu
93
Analiza rezultatów
95
Testowanie związków nieliniowych
98
5. Mierzenie jakości ......................................................................................................... 101
Statystyczne Sterowanie Procesami
102
Uruchamianie aplikacji
104
3
Wygląd aplikacji
105
Dokonywanie zmian w aplikacji
115
6. Monitorowanie złożonych systemów ........................................................................ 119
Aplikacja
120
Dane
122
Ustawienia
123
Obszar roboczy
125
Makra
135
7. Kontrola procesów ...................................................................................................... 141
Dane
142
Aplikacja
143
Obliczenia
146
8. Kontrola przepływu pracy ......................................................................................... 163
Aplikacja
163
Dane
167
Obliczenia
167
VBA
171
Rozbudowywanie aplikacji
175
9. Optymalizacja .............................................................................................................. 177
Szukaj wyniku
177
Solver
186
10. Importowanie danych ................................................................................................ 201
Pliki tekstowe
201
Bazy danych
206
XML
213
11. Problemy z danymi ..................................................................................................... 219
Liczby
219
Daty
222
Raporty
223
Równoważność
228
12. Techniki efektywnej prezentacji ............................................................................... 231
Szacunek dla informacji i jej odbiorcy
231
Duże arkusze
232
Wykresy
232
4
|
Spis treści
Obrazy i inne obiekty
234
Złożoność
237
Powtarzane elementy
237
Zagęszczenie informacji
238
Podkreślanie i wyróżnianie informacji
240
Skorowidz ................................................................................................................... 245
Spis treści
|
5
ROZDZIAŁ 3.
Prognozowanie polega na wykorzystywaniu informacji dostępnych w danym momencie i prze-
widywaniu na ich podstawie przyszłego rozwoju wypadków. Korzystamy z naszej wiedzy
o przeszłości, decydując, o której godzinie wstać z łóżka, ile jedzenia kupić i gdzie pojechać
na wakacje. Zwykle nie zastanawiamy się nad sposobem, w jaki podejmujemy te decyzje, i nie
oceniamy ich skutków. Prognozowanie w rozumieniu biznesowym ma charakter bardziej
strukturalny. Do dyspozycji mamy specjalistyczne techniki, pozwalające modelować związki
między dostępnymi informacjami a przyszłymi wartościami badanych parametrów.
Prognozy rzadko kiedy idealnie się sprawdzają. Należy się spodziewać pewnej różnicy mię-
dzy prognozą a wartością, którą w rzeczywistości przybierze badany parametr. W większość
przypadków nie wystarczy zatem opracowanie prognozy, trzeba również oszacować jej do-
kładność. Oznacza to, iż przewidywanie polega na wyznaczeniu pewnego zakresu wartości
i przypisaniu im określonego prawdopodobieństwa.
W tym rozdziale zajmiemy się przewidywaniem obciążenia pracą w typowym procesie biz-
nesowym. Opisana przykładowa aplikacja prognozuje ilość telefonów do działu informacji,
jednak wykorzystane w niej narzędzia mogą być również zastosowane w analizie wielu in-
nych problemów. Przewidywane wartości tworzone są z wykorzystaniem danych z przeszło-
ści. W tym przypadku przyszła ilość telefonów szacowana jest na podstawie informacji z kil-
ku ostatnich tygodni.
Niniejszy rozdział opisuje również techniki tworzenia aplikacji w Excelu. Wykorzystuje ona
połączenie organizacji, funkcji skoroszytu, formatowania oraz języka VBA. Na koniec otrzy-
mamy kompletną aplikację prognozującą obciążenie pracą.
Ponieważ jest to pierwsza aplikacja opisywana w tej książce, omówimy w szczegółach cały
proces jej tworzenia, zaczynając od wykorzystywanych funkcji.
Nazwy użytych funkcji widoczne są w tabeli 3.1. Większość z nich zostanie opisana w trakcie
omawiania samej aplikacji. Funkcje
INDEX
,
ADR.POŚR
oraz
ADRES
będą wykorzystywane
w aplikacjach zamieszczonych w dalszej części książki. Rola wymienionych funkcji jest spe-
cyficzna, a opanowanie zasad ich działania niezbędne do zrozumienia omawianej aplikacji.
Z tego względu przed przejściem do dalszej części rozdziału należy zapoznać się z zawarty-
mi w rozdziale 1. informacjami na ich temat.
W aplikacji wykorzystano również narzędzia opisane w tabeli 3.2.
53
[ Pobierz całość w formacie PDF ]