ERGONOMIA projekt 2013 - Czarnywojtek, ZiIP Politechnika Poznańska, Ergonomia, PROJEKT
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Politechnika PoznańskaWydział Budowy Maszyn i ZarządzaniaErgonomia – projektStanowisko pracy:kierowca samochodu ciężarowegoProwadzący:dr inż. Wojciech ŁapkaWykonały:Małgorzata Magnucka-Blandzi, nr indeksu: 105390Elżbieta Czarnywojtek, nr indeksu: 99229Nina Lewicka, nr indeksu: 105304Kierunek:Zarządzanie i Inżynieria Produkcjirok II semestr 41Spis treściSTRESZCZENIE ........................................................................................................................... 41.OPIS WYBRANEGO STANOWISKA PRACY................................................................... 51.2.OPIS STANOWISKA....................................................................................................... 6WYPOSAŻENIE KABINY SAMOCHODU CIĘŻAROWEGO.............................. 6SPECYFIKA ZADAŃ KIEROWCY......................................................................... 81.2.1.1.3.ZADANIA KIEROWCY................................................................................................... 71.3.1.1.4.1.5.2.PRZYGOTOWANIE KIEROWCY................................................................................... 9STRÓJ ROBOCZY........................................................................................................... 9IDENTYFIKACJA CZYNNIKÓW SZKODLIWYCH .................................................... 102.1.2.2.CZYNNIKI SZKODLIWE.............................................................................................. 10ZAGROŻENIA............................................................................................................... 103. ANALIZA I OCENA OBCIĄŻENIA FIZYCZNEGO PRACĄ KIEROWCYSAMOCHODU CIĘŻAROWEGO ............................................................................................ 113.2.3.3.3.4.3.5.OCENA WYDATKU ENERGETYCZNEGO................................................................ 11WYSIŁEK STATYCZNY............................................................................................... 12OCENA MONOTYPOWOŚCI RUCHÓW ROBOCZYCH........................................... 12CAŁKOWITA OCENA UCIĄŻLIWOŚCI PRACY FIZYCZNEJ................................. 134. ANALIZA I OCENA OBCIĄŻENIA PSYCHICZNEGO PRACĄ KIEROWCYSAMOCHODU CIĘŻAROWEGO ............................................................................................ 144.1.4.2.4.3.5.6.OCENA OBCIĄŻENIA PSYCHICZNEGO................................................................... 14OCENA OBCIĄŻENIA MONOTONIĄ......................................................................... 15CAŁKOWITE OBCIĄŻENIE PSYCHICZNE............................................................... 15WYZNACZANIE CZASU TRWANIA PRZERW W PRACY ......................................... 16OCENA ANTROPOMETRYCZNA STANOWISKA PRACY: ........................................ 186.1.6.2.6.3.6.4.PRZESTRZEŃ PRACY, WYMIARY CZŁOWIEKA W POSTAWIE SIEDZĄCEJ..... 18WYMIARY ZASIĘGU RĄK PRZY POSTAWIE SIEDZĄCEJ.................................... 19POZYCJA GŁOWY:....................................................................................................... 19ODLEGŁOŚĆ PŁASZCZYZNY PRACY OD OCZU................................................... 197.OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO ................................................................................ 2027.1.7.2.7.3.7.4.8.METODA OCENY RYZYKA WG POLSKIEJ NORMY PN-N-18002......................... 21METODA WSTĘPNEJ ANALIZY ZAGROŻEŃ...........................................................21METODA RISK SCORE................................................................................................ 23OGRANICZENIE KONSEKWENCJI WYPADKU SAMOCHODOWEGO................ 25RYZYKO ZAWODOWE. .................................................................................................... 268.1.CHARAKTERYSTYKA STANOWISKA PRACY........................................................ 268.2. ZAGROŻENIA ZWIĄZANE ZE STANOWISKIEM KIEROWCY SAMOCHODUCIĘŻAROWEGO....................................................................................................................... 268.2.1. DANE DOTYCZĄCE STANOWISKA KIEROWCY SAMOCHODUCIĘŻAROWEGO................................................................................................................... 289.KSZTAŁTOWANIE ŚRODOWISKA PRACY. ................................................................. 309.1.9.2.9.3.9.4.9.5.9.6.9.7.9.8.9.9.9.10.9.11.MATERIALNE ŚRODOWISKO PRACY...................................................................... 30SPOŁECZNE ŚRODOWISKO PRACY......................................................................... 30ORGANIZACYJNE ŚRODOWISKO PRACY.............................................................. 30MIKROKLIMAT............................................................................................................. 31TEMPERATURA............................................................................................................ 31WYMUSZONA POZYCJA CIAŁA............................................................................... 31MONOTONIA RUCHÓW.............................................................................................. 32HAŁAS............................................................................................................................ 32DRGANIA....................................................................................................................... 32PYŁY........................................................................................................................... 32STRES.......................................................................................................................... 3210. POPRAWA WARUNKÓW PRACY .................................................................................... 3310.1.NORMOWANIE CZASU PRACY............................................................................. 3310.2.ZESTAWIENIE CZYNNOŚCI ZAPOBIEGAWCZYCH POSZCZEGÓLNYMZAGROŻENIOM....................................................................................................................... 3311. PODSUMOWANIE ............................................................................................................... 35BIBLIOGRAFIA .......................................................................................................................... 373STRESZCZENIEW pracy tej przedstawiłyśmy ergonomiczną ocenę stanowiska pracy kierowcy samochoduciężarowego. Ukazałyśmy miejsce pracy i scharakteryzowałyśmy jego elementy składowe.Wyszczególniłyśmy także jakie zadania musi wypełnić kierowca samochodu ciężarowego orazjakie wymagania musi spełniać osoba ubiegająca się o dane stanowisko. Zidentyfikowałyśmyczynniki szkodliwe i zagrożenia, przeanalizowałyśmy i oceniłyśmy obciążenia fizyczne ipsychiczne jakim poddany jest kierujący. Dodatkowo wyznaczyłyśmy czas trwania przerw wpracy oraz oceniłyśmy antropometrię i ryzyko zawodowe kierowcy samochodu ciężarowego.Scharakteryzowałyśmy środowisko pracy pod względem różnych aspektów. Dokonałyśmy ocenypoprawy warunków pracy i po podsumowaniu wyciągnęłyśmy wnioski z przeprowadzonejoceny.In this work, we submit an ergonomic evaluation of the position of the driver of the truck.We reveal workplace and describe its components. We also specify what tasks must complete atruck driver, and what are the requirements for an applicant for the position. We identifiedharmful factors and risks, analyze and estimate physical and mental stress which is subject tocontrol. Additionally we determinate duration of breaks and value anthropometry and the risk oftruck driver training. We specify environment in terms of different aspects. We accomplishedevaluating the improvement of working conditions and in the summary we made conclusions ofthe evaluation.4KIEROWCA SAMOCHODU CIĘŻAROWEGORysunek 1. Samochód ciężarowy1. OPIS WYBRANEGO STANOWISKA PRACY.Przedstawione stanowisko znajdujesięwprzedniejczęścisamochoduciężarowego. Kierowca spędza w nimwiększość swojego czasu pracy. Samochódciężarowy jest pojazdem mechanicznym,silnikowym, przeznaczonym do przewozutowarów, ciągnięcia naczepy, przyczep lubdo przewozu ludzi, o masie dopuszczalnejcałkowitej powyżej 3500kg.Rysunek 2. Samochód ciężarowy z przyczepą5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]