etnolog, z chomika kondratowa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->SPIS TRESCIMłodzi architekci polskiej wsi...............................................................................................................................3załącznik 1...............................................................................................................................................................6załącznik 3...............................................................................................................................................................9załącznik 4.............................................................................................................................................................11załącznik 5.............................................................................................................................................................12architektura polskiej wsi......................................................................................................................................13załącznik 2 – materiały dla nauczyciela....................................................................................................................16załącznik 2 – materiały dla uczniów.........................................................................................................................19odkrywaMy tajeMnice podstawowych pojęć związanych z rękodziełeM artystycznyMi polską sztuką ludową............................................................................................................................................21załącznik 1.............................................................................................................................................................24załącznik 2.............................................................................................................................................................25załącznik 3.............................................................................................................................................................27załącznik 4.............................................................................................................................................................35Ginące zawody i rzeMiosła ludowe, czyli o tyM, jak to drzewiej na wsi bywało.............................38załącznik 1.............................................................................................................................................................42załącznik 2.............................................................................................................................................................43załącznik 3.............................................................................................................................................................44załącznik 4.............................................................................................................................................................47tradycje Można przechowywać tak jak rodzinne klejnoty” (h. sienkiewicz) - wielko-postne i wielkanocne obrzędy znane i zapoMniane............................................................................................48załącznik 1.............................................................................................................................................................52załącznik 2.............................................................................................................................................................53załącznik 3.............................................................................................................................................................54załącznik 4.............................................................................................................................................................63załącznik 5.............................................................................................................................................................64diably, utopce, strzyGonie, czyli tajniki deMonoloGii ludowej................................................................65załącznik 1.............................................................................................................................................................68załącznik 2.............................................................................................................................................................72załącznik 3.............................................................................................................................................................73tajeMniczy pan Folklor, czyli czeGo dotyczy wiedza ludzi w tradycjach ludowych...................75załącznik 1.............................................................................................................................................................78załącznik 2.............................................................................................................................................................80załącznik 3.............................................................................................................................................................81załącznik 4.............................................................................................................................................................82załącznik 5.............................................................................................................................................................83załącznik 6.............................................................................................................................................................84załącznik 7.............................................................................................................................................................85załącznik 8.............................................................................................................................................................86załącznik 9.............................................................................................................................................................872Temat:Mlodzi architekci polskiej wsiopracowanie:nina Gałuszkaczas:2 godziny lekcyjne, 95 minutobszar nauczania:ii i iii etap edukacyjnytreści nauczania zGodne z podstawą proGraMową:ii etap, historia i społeczeństwo (uczeń poznaje przykłady różnych potrzeb człowieka oraz sposoby ich zaspoka-jania; opisuje swoją „małą ojczyznę”, uwzględniając tradycję historyczno-kulturową i problemy społeczno-gospo-darcze);iii etap, geografia (uczeń odczytuje z map informacje przedstawione za pomocą różnych metod kartograficznych,identyfikuje położenie i charakteryzuje odpowiadające sobie obiekty geograficzne na fotografiach, zdjęciach lotni-czych i satelitarnych oraz mapach topograficznych).pytanie kluczowe:co i w jaki sposób wpływało na kształt oraz układ przestrzenny polskiej wsi?cele:po zakończeniu zajęć uczeń powinien:znać najbardziej typowe formy osadnictwa występujące na polskiej wsi,potrafić na podstawie zdjęcia satelitarnego lub mapy miejscowości wskazać typ osady, z jakiej omawiana miejsco-wość wyewoluowała,umieć wymienić czynniki mające wpływ na rozwój danego typu wsi,potrafić powiązać czynniki wpływające na charakter osadnictwa (historyczne, geograficzne i społeczne),rozumieć perspektywę historyczną zagadnienia poprzez postrzeganie osadnictwa jako dynamicznego procesuhistorycznego,umieć wskazać właściwy schemat mapy na podstawie opisu tekstowego typu wsi lub osady.nacobezu(na co będę zwracać uwagę przy ocenianiu):Kryteria:wymienienie i omówienie typów osadnictwa, jakie występowały na polskiej wsi,wyjaśnienie, jak dana forma osadnictwa związana była z warunkami przestrzennymi i historycznymi,wskazanie właściwego schematu mapy dla danego typu wsi lub osady,aktywny udział w zajęciach.Metody i ForMy pracy:praca w grupach, wykład, rozmowa kierowana, analiza map (str: 7,8).3uwaGi:lekcja może być realizowana na geografii, historii, języku polskim, godzinie wychowawczej czy zajęciach pozalekcyjnych.słowa klucze:wieś, osadnictwo, łańcuchówka, ulicówka, okolnica, wielodrożnica, przysiółek, widlica, semiurbanizacja.przebieG lekcji:45 min0)1)poproś uczniów by przynieśli na lekcję plan, mapę własnej miejscowości,może to też być zdjęcie tablicy lub mapyinformacyjnej ustawionej przed siedzibą władz samorządowych lub w centralnym punkcie miejscowości.[5 minut ]skojarzenia ze słowem.poproś uczniów o podanie skojarzeń związanych z hasłemtradycyjna polskawieś,następnie skojarzeń ze słowemarchitekt.zapisuj skojarzenia uczniów na tablicy.wieś etnograficzna2)[5- 10 minut]przybliż uczniom pojęcieosadnictwa.zapytaj ich o opinię: na ile osadnicy musieli być też architek-tami, gdy powstawały i kształtowały się osady, co musieli uwzględnić? wykorzystaj informacje zawarte na stronie:zapisz na tablicy temat lekcjiMłodzi architekci polskiej wsi.[5 minut]podziel uczniów na grupy i poproś, by każda grupa wcieliła się w rolę dawnego osadnikai na poszcze-gólnych rysunkach zaproponowała rozplanowanie wsi, która musi tu powstać. zachęć do korzystania z podanychprzez nich cech architekta, które wskazali wcześniej. wykorzystaj materiał dla uczniów(załącznik 1).zwróć uwa-gę, że mają na to 5 minut.[10 minut]niech każda grupa omówi swoją propozycję projektu wsiz uwzględnieniem tego, na co zwrócili uwagęw takcie planowania, z czym mieli problem i jakich informacji im zabrakło, by lepiej zaplanować przestrzeń.podsumuj krótko pracę każdej grupy.[20 min]poprowadź pogadankę przy wsparciu prezentacji(załącznik 2)na temat różnych typów osadnictwawstępujących w dawnej polsce. podkreśl, po czym można poznać cechy danego układu i objaśnij, z czegoon wynikał. użyj w trakcie słów kluczowych na nazwanie danego typu, zachęcaj uczniów do porównywania prezen-towanych przez nich typów do ich własnych projektów (wykorzystaj informacje zawarte wzałączniku 3).3)4)5)6)7)45 minwieś współczesna8)[10 minut]zapytaj uczniów, jak ich zdaniem zmieniła się dawna polska wieśi jak wygląda obecnie, posługuj się pojęciamiurbanizacja wsiisemiurbanizacja.w trakcie dyskusji zapisz te pojęcia na tablicy i dokładnie wyjaśnij je uczniom.(wykorzystaj informacje zzałącznika 4).[20 minut]pokaż uczniom zdjęcia opisujące procesy zachodzące na wsi po ii woj-nie światowej. porozmawiajcie o prezentowanych na zdjęciach zagadnieniach:a)wieś turystyczna, uzdrowiskowo-wypoczynkowa, podmiejska sypialnia,b)pGr,c)miejski styl budownictwa,d)zanik funkcji centralnych – usługowa wobec miasta, mieszkańcy pra-cują w miastach (funkcja noclegowa).wykorzystaj informacje z prezentacji –załącznik 2.fot.leśna podlaska9)410)na podstawie zdjęć omówcie funkcje, jakie pełni współcze-sna wieś. na ostatnim slajdzie pokaż im ponownie ich sko-jarzenia z hasłemtradycyjna polska wieś(jeśli część drugazajęć jest realizowana w innym dniu, jeżeli tego samego,porostu wrócicie do zapisów na tablicy). pokieruj dyskusjętak, by uczniowie dostrzegli ciągłe zmiany, jakim podlegawieś. wykorzystaj informacje zzałącznika 5.[10 minut]przy wykorzystaniu map miejscowości przynie-sionych przez uczniów dokonajcie analizywłasnej miej-scowości. (jeżeli brakuje czasu, zleć ten punkt uczniomw formie zadania domowego.)zadanie domowe.poproś uczniów, by przeanalizowali planfot.pGrwłasnej miejscowości i zastanowili się, co miało wpływ na jej kształt i wygląd. niech każdy z uczniów zdecyduje,jaki aspekt zagadnienia chciałby omówić. do wyboru są uwarunkowania:a)geograficzne,b)historyczne,c)społeczne (można uwzględnić rozmowę ze starszymi ludźmi, położenie/odległość w stosunku do duże-go miasta, liczbę mieszkańców).11)12)Materiały poMocnicze:cz. iMateriały dla nauczyciela:a)b)c)d)a)załączniki:załącznik 2- prezentacja power point;załącznik 3- osadnictwo na ziemiach polskich oraz rozplanowanie wsi i zagród;załącznik 4- dawna wieś, urbanizacja wsi;załącznik 5- Funkcje współczesnej wsi.linki do innych materiałów:link- dziedzictwo planistyczne:cz. iiMateriały dla ucznia:a)załącznik 1– rysunki.cz. iiiprzydatne strony internetowe:a)www.zumi.pl,b)mapy.google.pl.bibliografia pozycji wyKorzystanych do opracowania scenariusza i Materiałów:1)2)3)4)5)a. Fiszer,Etnografia Słowiańska,lwów – warszawa 1932.n. Gałuszka,Turystyka dziedzictwa,kraków 2008.a. jezierski, leszczyńska c.,Historia gospodarcza Polski,warszawa 2003.www.wikimapia.orgwww.witrynawiejska.org5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]