etnolog, 2 najlepsze z chomika JAROSŁAW KACZYŃSKI
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
SPIS TREsCIModzi architekci polskiej wsi...............................................................................................................................3zacznik 1...............................................................................................................................................................6zacznik 3...............................................................................................................................................................9zacznik 4.............................................................................................................................................................11zacznik 5.............................................................................................................................................................12Architektura polskiej wsi......................................................................................................................................13zacznik 2 ・materiay dla nauczyciela....................................................................................................................16zacznik 2 ・materiay dla uczni.........................................................................................................................19Odkrywamy tajemnice podstawowych poj・ zwizanych z r麑odzieem artystycznymi polsk sztuk ludow............................................................................................................................................21zacznik 1.............................................................................................................................................................24zacznik 2.............................................................................................................................................................25zacznik 3.............................................................................................................................................................27zacznik 4.............................................................................................................................................................35Gince zawody i rzemiosa ludowe, czyli o tym, jak to drzewiej na wsi bywao.............................38zacznik 1.............................................................................................................................................................42zacznik 2.............................................................................................................................................................43zacznik 3.............................................................................................................................................................44zacznik 4.............................................................................................................................................................47Tradycje mona przechowywa・tak jak rodzinne klejnoty・(H. Sienkiewicz) - wielko-postne i wielkanocne obrz鹽y znane i zapomniane............................................................................................48zacznik 1.............................................................................................................................................................52zacznik 2.............................................................................................................................................................53zacznik 3.............................................................................................................................................................54zacznik 4.............................................................................................................................................................63zacznik 5.............................................................................................................................................................64Diably, utopce, strzygonie, czyli tajniki demonologii ludowej................................................................65zacznik 1.............................................................................................................................................................68zacznik 2.............................................................................................................................................................72zacznik 3.............................................................................................................................................................73Tajemniczy Pan Folklor, czyli czego dotyczy wiedza ludzi w tradycjach ludowych...................75zacznik 1.............................................................................................................................................................78zacznik 2.............................................................................................................................................................80zacznik 3.............................................................................................................................................................81zacznik 4.............................................................................................................................................................82zacznik 5.............................................................................................................................................................83zacznik 6.............................................................................................................................................................84zacznik 7.............................................................................................................................................................85zacznik 8.............................................................................................................................................................86zacznik 9.............................................................................................................................................................872Opracowanie: Nina GauszkaCzas: 2 godziny lekcyjne, 95 minutObszar nauczania: II i III etap edukacyjnyTre彡i nauczania zgodne z podstaw programow:II etap, historia i spoeczetwo (ucze・poznaje przykady rnych potrzeb czowieka oraz sposoby ich zaspokajania;opisuje swoj ・a Ojczyzn齡, uwzgl鹽niajc tradycj・historyczno-kulturow i problemy spoeczno-gospodarcze);III etap, geografia (ucze・odczytuje z map informacje przedstawione za pomoc rnych metod kartograficznych,identyfikuje pooenie i charakteryzuje odpowiadajce sobie obiekty geograficzne na fotografiach, zdj鹹iach lotniczychi satelitarnych oraz mapach topograficznych).Pytanie kluczowe:Co i w jaki spos wpywao na ksztat oraz ukad przestrzenny polskiej wsi?Cele:Po zakozeniu zaj・ ucze・powinien:zna・najbardziej typowe formy osadnictwa wyst麪ujce na polskiej wsi,potrafi・na podstawie zdj鹹ia satelitarnego lub mapy miejscowo彡i wskaza・typ osady, z jakiej omawiana miejscowo懈wyewoluowaa,umie・wymieni・czynniki majce wpyw na rozw danego typu wsi,potrafi・powiza・czynniki wpywajce na charakter osadnictwa (historyczne, geograficzne i spoeczne),rozumie・perspektyw・historyczn zagadnienia poprzez postrzeganie osadnictwa jako dynamicznego procesuhistorycznego,umie・wskaza・wa彡iwy schemat mapy na podstawie opisu tekstowego typu wsi lub osady.NaCoBeZu (na co b鹽・zwraca・uwag・przy ocenianiu):Kryteria:wymienienie i omienie typ osadnictwa, jakie wyst麪oway na polskiej wsi,wyja從ienie, jak dana forma osadnictwa zwizana bya z warunkami przestrzennymi i historycznymi,wskazanie wa彡iwego schematu mapy dla danego typu wsi lub osady,aktywny udzia w zaj鹹iach.Metody i formy pracy:praca w grupach, wykad, rozmowa kierowana, analiza map (str: 7,8).Temat: Mlodzi architekci polskiej wsi3Uwagi:Lekcja moe by・realizowana na geografii, historii, j黝yku polskim, godzinie wychowawczej czy zaj鹹iach pozalekcyjnych.Sowa klucze:wie・ osadnictwo, auchka, ulicka, okolnica, wielodronica, przysiek, widlica, semiurbanizacja.Przebieg lekcji:45 minPopro・uczni by przynie徑i na lekcj・plan, map・wasnej miejscowo彡i, moe to te by・zdj鹹ie tablicy lub mapyinformacyjnej ustawionej przed siedzib wadz samorzdowych lub w centralnym punkcie miejscowo彡i.[5 minut ] Skojarzenia ze sowem. Popro・uczni o podanie skojarze・zwizanych z hasem tradycyjna polskawie・ nast麪nie skojarze・ze sowem architekt. Zapisuj skojarzenia uczni na tablicy.Wie・etnograficzna[5- 10 minut] Przybli uczniom poj鹹ie osadnictwa. Zapytaj ich o opini・ na ile osadnicy musieli by・te architektami,gdy powstaway i ksztatoway si・osady, co musieli uwzgl鹽ni・ Wykorzystaj informacje zawarte na stronie:Zapisz na tablicy temat lekcji Modzi architekci polskiej wsi.[5 minut] Podziel uczni na grupy i popro・ by kada grupa wcielia si・w rol・dawnego osadnika i na poszczegnychrysunkach zaproponowaa rozplanowanie wsi, kta musi tu powsta・ Zach・ do korzystania z podanychprzez nich cech architekta, kte wskazali wcze從iej. Wykorzystaj materia dla uczni (Zacznik 1). Zwr uwa-g・ e maj na to 5 minut.[10 minut] Niech...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]