estetyka relacyjna, Sztuka Współczesna
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Sztuka współczesna – brakujące zagadnienie
- postprodukcja (w sensie N. Bourriaud)
Potprodukcjato,jakpieBourriaudPotproduction,2007,atarciegranicymidyprodukowaniemakonumowaniem,umiecająceodbiorc
wrolitwórcy.Itak,welkie rodajediałańwwymałożeniuopartychoaktywnyodbiórwraicheektamiopatronymipredrotkiemre- jak
remake, reboot, revival,aoboknichkontynuacja(equel)cypoprednik(prequel),wnoąnowąjakoć,nieprekrelająnaceniamateriału
ródłowego,lecdodająkolejnytwórcyelement.Bourriaudnaywategotypudiałaniapotprodukcją,cylipraktykamiopierającymiinamutacji
wceniejitniejącychdokonańiprac.Choćjegodomenąjettuka,aniekulturapopularnaimedia,podobnymechanimodnalećmożnarównież
wtejere.ToonabowiemjetterytoriumdiałalnocidwóchemblematycnychdlaBourriaudaigurwewpółcenejkulture– producenta i
didżeja.
Poprodukcjkoleiroumiećnależyjakomoduoperandiwieluwpółcenychartytów,pocąwyodDuchampaidadaitów.Potymjakwlatach
oiemdieiątychidiewićdieiątychdemokratyowanokomputeryipojawiłyitechnikiamplingu,wyłoniłainowakulturowa konfiguracja.
WedługBourriauda,jejemblematycnymiiguramitałiprogramita,DJiinternauta.DidżejowanieotajewyabtrahowanepreBourriaudai
prełożonenanaogólnąpraktykartytycnąkońcaXXipocątku XXI wieku.
Zjawikopotprodukcji,opiywanepreNicolaaBourriaudawkontekcietukinowocenej,odnoiidotektówunkcjonującychwInternecie.
Wdobiemediówcyrowych,kiedytomamybardołatwydotpdogigantycnejbibliotekijakąąróżnorodnedane,możemymieć(mamy?)
tycnoćelepkamicudychdykurów.Zwracamtakżeuwag,żewykorytywanietektowychready-made’ówdotycynietylkotukialeteż
dykurunauki.Wobydwuwypadkachpojcieautortwapowtającegowtenpoóbtypuotajeromyte.Nienacytojednak,że autor zostaje
umiercony,takjaktegochciałpottrukturalim.Ucetnicącywproceiepotprodukcjitwórcatajeibowiembardiejproducentemniż
autoremdieła.Tymamymbudujeikoniguracjniekoniecniewłanychtektów.Tentanrecyprowokujedopotawieniakilkupytań.Cytakie
lepkimożemynawaćnowymi,amodielnymitworami?Coatemproblememautortwa?Tenartykułmabyćjednejtronypróbąodpowiedi
na te pytania, ale przede wszystkim przedstawieniem problemu.
- Zdeiniuj pojcie „etetyki relacyjnej” wg N. Bourriaud. Jakie wartoci nieie w obie
„ztuka relacyjne”, którą etetyka ta opiuje? W jakim enie ma ona być „produkowaniem relacji midzyludzkich
”?
Bourriaud wskazuje w swojej publikacji „Ethétiquerelationelle” nawyłonienieinapocątkulat90.XXwiekueregupraktykartytycnych,które
radykalnieróżniąiodpotmodernitycnej,natawionejnapredażtukiwceniejejdekady.Ichpredmiotemtajeiwytwarzanie relacji
midyludkich.Praktykitepreciwtawiająitandaryacjiireikacjiżycia,bdącychreultatemgwałtownegorowojutechnologiiioenywy
neoliberalnej gospodarki. Sztuka stanowi rodzaj "szczeliny" w tym kapitalistyczno-technologicnymytemiewładyidrobnymigetamipróbuje
neutraliowaćjegokutki.
Estetyka relacyjna - teoriaetetycnaakładającaocendiełatukipodwgldemrelacjimidyludkich,któreonoobrauje,wytwaralub
podtrymuje.Takiediełatukiwytwaraneąpretukrelacyjną,cyliepółpraktyketetycnych,któreateoretycnyipraktycnypunkt
wyjciapryjmująracejtounkimidyludkieiichpołecnykontektniżautonomicnąiprywatnąpretreń.utoremtejkoncepcji jest Nicolas
Bourriaud,którywlatach90.opublikowawybióreejówukającychcechwpólnychdlapokoleniaartytówwyłaniającychiwowejdekadie,
natpnieebrałjewkiążcept.Etetykarelacyjna.
Etetykarelacyjnaonacawartociowaniediełnapodtawierepreentowanych,wytwaranych,lubprowokowanychpreniemidyludkich
relacji.Stukarelacyjnatopraktykiktórebiorąawójteoretycnyipraktycnypunktwyjcianieindywidualną,nieależnąiprywatnąpretreń,
ale sfer relacji midzyludzkich i ich społecznego kontekstu. Bourriaud widzi też zacieranie si granic pomidzy wytworem a odbiorem.
Stukjakokreowanieinterakcjimidyludkich manamyliNicolaBourriaud- rancukiteoretyktukiiautor"Ethétiquerelationnelle"- kiedy
pieoytuacjachpołecnychitworeniuiatkirelacjiwdobiemechaniacjicodiennoci,(żalemwpominajakkiedymożnabyłoamówić
budeniepreteleon)."Etetykarelacyjna"wgBourriaudmaoerowaćnowąjakoćpołecną,mabyćnardiemdoprowokowania
midyludkichrelacjiiytuacjikomunikacji.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]