empowerment. jak zwiększać zaangażowanie pracowników full scan, ebooki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
4
S
PIS TREŚCI
Coaching ......................................................................................... 72
Szkolenie i prowadzenie grup ...................................................... 76
Rozwój Twoich własnych umiejętności ........................................ 78
5. Podkreślanie pozytywnych aspektów 85
Zachęć pracowników do większego zaangażowania ................. 85
Pozytywne wzmocnienie ............................................................... 89
Przekazywanie informacji zwrotnych ......................................... 90
Uznanie ........................................................................................... 93
Naucz się lubić konflikty .............................................................. 97
6. Działaj teraz! 99
Wywieranie wpływu ....................................................................... 99
Początki ......................................................................................... 104
Praca zespołowa ............................................................................105
Zaangażowanie pracowników w podejmowanie decyzji ........ 107
Empowerment jako sposób na życie .......................................... 111
Angażowanie pracowników w ocenę ......................................... 111
Podsumowanie .............................................................................. 113
Materiały źródłowe i inne lektury
115
Skorowidz
117
Empowerment
1
stanowi istotny element nowoczesnego środowi-
ska biznesu. Firmy, w których nie szuka się nowych sposobów na
zaangażowanie pracowników, nie mogą zbliżyć się do klientów, do-
skonalić świadczonych usług ani też stale wprowadzać innowacji.
W ich przypadku nie jest również możliwe zwiększanie produk-
tywności czy uzyskiwanie przewagi konkurencyjnej.
Być może wierzymy, że empowerment przynosi korzyści fir-
mom, ale jakie korzyści wynikają z niego dla pracowników? Co
właściwie oznacza empowerment? W jaki sposób managerowie mo-
gą przekazać władzę ludziom, z którymi pracują?
Co oznacza empowerment?
Empowerment oznacza zachęcanie pracowników do większego
zaangażowania w podejmowanie decyzji oraz działań, które mają
wpływ na wykonywaną przez nich pracę. Innymi słowy, należy
stworzyć pracownikom możliwość wykazania, że ich pomysły mo-
gą być dobre oraz że posiadają umiejętności, dzięki którym wyko-
rzystają te pomysły w praktyce.
1
Empowerment (ang.)
— upoważnianie, uprawnianie, umożliwianie

przyp. tłum
.
 8
E
MPOWERMENT
„Pojawił się problem — zużycie paliwa w naszych samocho-
dach dostawczych było zbyt duże. Usiłowaliśmy ustalić przyczynę
takiego stanu rzeczy: czy działo się tak ze względu na niewłaściwe
prowadzenie samochodów, czy z powodu zbyt szybkiej jazdy lub
częstego używania biegów i sprzęgła? Prawdopodobnie do wzrostu
zużycia paliwa przyczyniły się wszystkie te czynniki. Zebraliśmy
więc wszystkich kierowców i dyskutowaliśmy o zbyt dużym zuży-
ciu paliwa oraz o negatywnych konsekwencjach dla budżetu, które
zaistniałyby, jeśli nie udałoby się poradzić z tym problemem. Kie-
rowcy zaproponowali, aby zapisywać przeciętne „prawidłowe” zu-
życie paliwa wszystkich typów samochodów dostawczych na plan-
szy ściennej, a następnie każdego miesiąca notować, ile litrów
paliwa rzeczywiście zużył każdy z naszych samochodów. Od tego
czasu nastąpiła szybka poprawa sytuacji”.
Manager nadzorujący pracę
szeregowych pracowników
w firmie zajmującej się dystrybucją
Koncepcja empowermentu obejmuje:

zachęcanie pracowników do większej aktywności,

angażowanie ich w przejmowanie odpowiedzialności
za doskonalenie metod wykonywania zadań,

upoważnianie ich do podejmowania ważniejszych decyzji
bez udziału przełożonych.
„Kiedyś nie mogłem kupić nawet długopisu bez pozwolenia
managera do spraw zakupów. Teraz mam własny budżet w wysoko-
ści kilku tysięcy funtów rocznie. Wiem, że jestem odpowiedzialny
za swoje prawidłowe działanie i nie jest to łatwe. Ale ma to sens,
ponieważ sam jestem w stanie lepiej ocenić, co należy kupić, a co
stanowi stratę pieniędzy”.
Kierownik produkcji
W Twojej firmie prawdopodobnie istnieją grupy lub jednostki,
którym do pewnego stopnia przekazano władzę. Niektóre osoby
w ogóle nie chcą się angażować w działania wykraczające poza
wykonywanie przydzielonych im zadań, natomiast inne — przez
pewien czas działają aktywnie, po czym przestają się angażować.
Dla pewnych osób empowerment będzie stanowił jednak nowy
sposób na życie. Niektóre osoby i zespoły chcą się przyczynić do
udoskonalenia działania firmy oraz przejąć większą odpowiedzial-
ność za swoją pracę, zamiast jedynie wykonywać bieżące zadania.
P
OTRZEBA PRZEKAZYWANIA WŁADZY PRACOWNIKOM
9
Wspomniane osoby i zespoły aktywnie uczestniczą w rozwiązywa-
niu problemów i łatwo im przychodzi współpraca z innymi.
Jeśli chcesz przekazać władzę pracownikom, Twoje zadanie bę-
dzie polegało na znalezieniu metod, które zachęcą jak największą
liczbę osób do współpracy z Tobą (zamiast „robienia to, co im
kazano, bez zadawania pytań”), a także do tego, aby przejęły one
na siebie większą odpowiedzialność za wykonywanie zadania.
Zaangażowanie idzie z góry
W empowermencie najważniejsza jest zmiana roli i zachowania
managerów. Proces empowermentu może mieć miejsce jedynie wte-
dy, gdy wiele się oczekuje od pracowników oraz gdy czują się oni
szanowani i doceniani, a także gdy zawsze przykładają się do wy-
konywanych zadań. Dzięki temu można zmienić tradycyjną za-
leżność pomiędzy managerami a ich podwładnymi. Oto jedno
ostrzeżenie, zanim przejdziesz do dalszej części książki: manage-
rowie najwyższego szczebla muszą w pełni popierać przekazywa-
nie władzy pracownikom — bez tego wprowadzenie koniecznych
zmian w kulturze firmy będzie trudne, a może nawet niemożliwe.
Jeśli nie uzyskasz poparcia przełożonych, możesz wypróbować
inne możliwości:

Wprowadź w życie niektóre pomysły zasugerowane w tej
książce i sprawdź rezultaty. Jeśli odniesiesz sukces, możesz
zastosować daną metodę na szerszą skalę.

Porozmawiaj z kolegami na temat korzyści wynikających
z empowermentu i wspólnie ułóżcie prezentację dla
najwyższego kierownictwa. Należy w niej uwzględnić
analizę przypadków przedstawiającą korzyści, które wynikają
z zastosowania empowermentu w innych firmach.

Pożycz tę książkę swojemu szefowi, a następnie porozmawiaj
z nim o możliwościach zastosowania pewnych metod
i technik w swoim dziale.
Postępując w taki sposób, sam sobie przekażesz władzę, a to stano-
wi ważny krok na drodze do przekazania władzy innym osobom.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • materaceopole.pev.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed