empowerement - harvard business, management
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Empowerment. Jak zwiêkszaæ
zaanga¿owanie pracowników
Autor: Jane Smith
T³umaczenie: Ma³gorzata G³ogowska
ISBN: 83-246-0486-3
Tytu³ orygina³
Format: 122
×
194, stron: 128
Firma to teatr wielu aktorów.
Pozwól im wszystkim wyjœæ na scenê, a poka¿¹, na co ich staæ
Jak budowaæ z pracownikami dojrza³e, oparte na zaufaniu relacje?
Jak prowadziæ szkolenia i warsztaty z empowermentu?
Studium przypadku: wdra¿anie empowermentu w firmie Yardley
Idea empowermentu jest prosta. ZnajdŸ w firmie aktywistów — ludzi dostrzegaj¹cych
problemy nie tylko swoje, ale tak¿e innych pracowników i ca³ych dzia³ów. Zmotywuj
ich, by zaproponowali rozwi¹zania, a potem sami wprowadzali je w ¿ycie. I poczekaj
na rezultaty. Empowerment to odwrót od hierarchicznoœci i odgórnych nakazów, które
wi¹¿¹ ludziom rêce i zniechêcaj¹ do samodzielnego myœlenia. Zaufaj pracownikom,
poniewa¿ oni najlepiej znaj¹ swoje zadania i wiedz¹, co trzeba zmieniæ, by lepiej
wykonywaæ pracê.
Jeœli rozumiesz ideê empowermentu i chcesz wdro¿yæ j¹ w firmie, lecz nie masz
pe³nego poparcia wspó³pracowników, wprowadŸ w ¿ycie niektóre pomys³y
zasugerowane w tej ksi¹¿ce. Jeœli ten pilota¿owy program zakoñczy siê pozytywnie,
zyskasz zwolenników i dostaniesz zielone œwiat³o. Ale zanim to zrobisz, dowiedz siê
wiêcej o wdra¿aniu empowermentu:
jak informowaæ prze³o¿onych i pracowników o korzyœciach wynikaj¹cych
z empowermentu,
na jakich rynkach i w jakich firmach empowerment sprawdza siê najlepiej,
jak pokonywaæ opory przy wdra¿aniu empowermentu,
jak pomagaæ pracownikom w przejmowaniu odpowiedzialnoœci za ich pracê,
jak prowadziæ twórcze dyskusje, w które anga¿uj¹ siê wszyscy uczestnicy.
Chcesz nauczyæ kogoœ, jak prowadziæ samochód?
PosadŸ go za kierownic¹ i dopilnuj, by jecha³ w dobrym kierunku
Wprowadzenie
5
1. Potrzeba przekazywania władzy pracownikom 7
Co oznacza empowerment? ........................................................... 7
Dlaczego empowerment jest konieczny? .....................................10
Korzyści wynikające z przekazywania władzy pracownikom ......13
Bariery związane z przekazywaniem władzy ...............................18
Twoja rola ........................................................................................19
Dokąd zmierzasz? .......................................................................... 25
2. Podstawowe informacje 27
Kultura Twojej firmy ..................................................................... 27
Twoje przekonania o pracownikach ............................................31
Budowanie dobrych relacji w pracy ............................................ 34
Przykład postawy przywódcy ....................................................... 40
3. Wiedza to potęga 43
Udzielanie informacji ................................................................... 43
Znaczenie dwustronnej komunikacji ......................................... 47
Jak sprawić, aby spotkania stały się mobilizujące? .................... 54
Jak poprawić instruktaże? ............................................................. 58
Chodzenie po miejscu pracy ........................................................ 60
4. Jak pomóc pracownikom w zdobywaniu
nowych umiejętności? 63
Z punktu widzenia ucznia .............................................................63
W jaki sposób rozwijać umiejętności pracowników? ............... 66
Preferencje dotyczące nauki ......................................................... 69
4
S
PIS TREŚCI
Coaching ......................................................................................... 72
Szkolenie i prowadzenie grup ...................................................... 76
Rozwój Twoich własnych umiejętności ........................................ 78
5. Podkreślanie pozytywnych aspektów 85
Zachęć pracowników do większego zaangażowania ................. 85
Pozytywne wzmocnienie ............................................................... 89
Przekazywanie informacji zwrotnych ......................................... 90
Uznanie ........................................................................................... 93
Naucz się lubić konflikty .............................................................. 97
6. Działaj teraz! 99
Wywieranie wpływu ....................................................................... 99
Początki ......................................................................................... 104
Praca zespołowa ............................................................................105
Zaangażowanie pracowników w podejmowanie decyzji ........ 107
Empowerment jako sposób na życie .......................................... 111
Angażowanie pracowników w ocenę ......................................... 111
Podsumowanie .............................................................................. 113
Materiały źródłowe i inne lektury
115
Skorowidz
117
Empowerment
1
stanowi istotny element nowoczesnego środowi-
ska biznesu. Firmy, w których nie szuka się nowych sposobów na
zaangażowanie pracowników, nie mogą zbliżyć się do klientów, do-
skonalić świadczonych usług ani też stale wprowadzać innowacji.
W ich przypadku nie jest również możliwe zwiększanie produk-
tywności czy uzyskiwanie przewagi konkurencyjnej.
Być może wierzymy, że empowerment przynosi korzyści fir-
mom, ale jakie korzyści wynikają z niego dla pracowników? Co
właściwie oznacza empowerment? W jaki sposób managerowie mo-
gą przekazać władzę ludziom, z którymi pracują?
Co oznacza empowerment?
Empowerment oznacza zachęcanie pracowników do większego
zaangażowania w podejmowanie decyzji oraz działań, które mają
wpływ na wykonywaną przez nich pracę. Innymi słowy, należy
stworzyć pracownikom możliwość wykazania, że ich pomysły mo-
gą być dobre oraz że posiadają umiejętności, dzięki którym wyko-
rzystają te pomysły w praktyce.
Empowerment (ang.)
— upoważnianie, uprawnianie, umożliwianie
—
przyp. tłum
.
1
8
E
MPOWERMENT
„Pojawił się problem — zużycie paliwa w naszych samocho-
dach dostawczych było zbyt duże. Usiłowaliśmy ustalić przyczynę
takiego stanu rzeczy: czy działo się tak ze względu na niewłaściwe
prowadzenie samochodów, czy z powodu zbyt szybkiej jazdy lub
częstego używania biegów i sprzęgła? Prawdopodobnie do wzrostu
zużycia paliwa przyczyniły się wszystkie te czynniki. Zebraliśmy
więc wszystkich kierowców i dyskutowaliśmy o zbyt dużym zuży-
ciu paliwa oraz o negatywnych konsekwencjach dla budżetu, które
zaistniałyby, jeśli nie udałoby się poradzić z tym problemem. Kie-
rowcy zaproponowali, aby zapisywać przeciętne „prawidłowe” zu-
życie paliwa wszystkich typów samochodów dostawczych na plan-
szy ściennej, a następnie każdego miesiąca notować, ile litrów
paliwa rzeczywiście zużył każdy z naszych samochodów. Od tego
czasu nastąpiła szybka poprawa sytuacji”.
Manager nadzorujący pracę
szeregowych pracowników
w firmie zajmującej się dystrybucją
Koncepcja empowermentu obejmuje:
♦
zachęcanie pracowników do większej aktywności,
♦
angażowanie ich w przejmowanie odpowiedzialności
za doskonalenie metod wykonywania zadań,
♦
upoważnianie ich do podejmowania ważniejszych decyzji
bez udziału przełożonych.
„Kiedyś nie mogłem kupić nawet długopisu bez pozwolenia
managera do spraw zakupów. Teraz mam własny budżet w wysoko-
ści kilku tysięcy funtów rocznie. Wiem, że jestem odpowiedzialny
za swoje prawidłowe działanie i nie jest to łatwe. Ale ma to sens,
ponieważ sam jestem w stanie lepiej ocenić, co należy kupić, a co
stanowi stratę pieniędzy”.
Kierownik produkcji
W Twojej firmie prawdopodobnie istnieją grupy lub jednostki,
którym do pewnego stopnia przekazano władzę. Niektóre osoby
w ogóle nie chcą się angażować w działania wykraczające poza
wykonywanie przydzielonych im zadań, natomiast inne — przez
pewien czas działają aktywnie, po czym przestają się angażować.
Dla pewnych osób empowerment będzie stanowił jednak nowy
sposób na życie. Niektóre osoby i zespoły chcą się przyczynić do
udoskonalenia działania firmy oraz przejąć większą odpowiedzial-
ność za swoją pracę, zamiast jedynie wykonywać bieżące zadania.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]