f-6528-2-angielski klucz ew, gimnazjum - olimpiada języka angielskiego i niemieckiego, ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Konkurs języka angielskiego. Etap wojewódzkiMODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIAZadanie 1.(7 pkt)T1.1.1.2.1.3.1.4.1.5.1.6. B1.7. BZadanie 2.(3 pkt)2.1. A,2.2. D,2.3. BXXXXFXZadanie 3.(2 pkt)3.1. A,3.2. CZadanie 4.(2 pkt)4.1. B,4.2. AZadanie 5.(3 pkt)5.1. much,5.2. likely/prone,5.3. frontZadanie 6.(8 pkt)6.1.does not approve of us6.2.had butterflies in their stomachs6.3.rather not have had to go / rather have not had to6.4.irresponsible to be in charge of6.5.all likelihood, they will win6.6.resulted in the competition being6.7.had we run a mile than6.8.prides himself on being able toZadanie 7.(6 pkt)7.1. shamefaced7.2. insufficiency7.3. originated7.4. underlying7.5. unconvincingly7.6. indispensable1Konkurs języka angielskiego. Etap wojewódzkiZadanie 8.(6 pkt)8.1.battled8.2.expectations8.3.avail8.4.jeopardy8.5.supervises8.6.recipientZadanie 9.(5 pkt)9.1. Westminster Abbey / The Collegiate Church of St Peter at Westminster9.2. St Andrews9.3. Muhammad Ali9.4. Dublin9.5. 11Zadanie 10.(8 pkt)Wypowiedź pisemną ucznia oceniamy osobno:4 punkty– za realizację treści,2 punkty– za poprawność językową,2 punkty– za zakres uŜytych środków językowych.Kryteria oceniania :TREŚĆZa kaŜdącałkowicie rozwiniętączęść polecenia4 punkty(po 1 pkt. za kaŜdą część poleceniaprzyznajemy jeden punkt. Nie uwzględnienie lub brakrozwinięcia któregokolwiek elementu sprawia, Ŝe nietzw. „kropkę”)przyznajemy punktu.Nie przyznajemy punktów połówkowych.POPRAWNOŚĆ JĘZYKOWA2 punktyOd 0 do 3 błędów leksykalnych, gramatycznych,ortograficznych lub interpunkcyjnychniezakłócających komunikacji (2 int = 1 błąd inny)Od 4 do 6 błędów leksykalnych, gramatycznych,ortograficznych lub interpunkcyjnychniezakłócających komunikacji (2 int = 1 błąd inny)PowyŜej 6 błędów lub błędy leksykalne, gramatycznelub ortograficzne zakłócające komunikację.ZAKRES ŚRODKÓW JĘZYKOWYCH2 punktyZadowalający zakres środków językowych;oprócz środków językowych o wysokim stopniupospolitości w wypowiedzi występuje kilkaprecyzyjnych sformułowań.1 punkt0 punktów2Konkurs języka angielskiego. Etap wojewódzki1 punktOgraniczony zakres środków językowych;w wypowiedzi uŜyte są głównie środki językoweo wysokim stopniu pospolitości.Bardzo ograniczony zakres środków językowychw znacznym stopniu uniemoŜliwiający realizacjępolecenia lub liczba słów poniŜej 90.0 punktówTRANSKRYPCJA TEKSTU NAGRANIAThe Romans had the expression ‘nomen est omen’ which means "name is destiny". Thoughwe don't choose them, our names are badges bearing information about our class, educationlevel, and ethnic origin – or at least those of our parents.A name can exert unconscious influence over a person's own choices. Some scientificresearchers contend that there are disproportionately large numbers of dentists named Dennisand lawyers named Lauren.Most families used to give boys names chosen from a repertoire established within a familyover generations, and while that was less true for girls, there was a relatively finite range ofacceptable names, largely limited to those of female saints.A recent Australian study found that people with common first names fare better than thosewith unique ones. Moreover, people tend to have better impressions of co-workers andpolitical candidates whose names they can pronounce easily.In recent decades parents of 80 percent of American babies chose from among the 200 mostcommon names. Nonetheless, in this era of individual self-expression, many parents viewcommonplace names like Thomas or Jane as boring and uncreative.Research indicates that people are unconsciously drawn to things, people, and places thatsound like their own names. Psychologists call this phenomenon "implicit egotism". Acontroversial study cited implicit egotism as the reason why students whose names began witha C or a D had lower grade point averages than those with names beginning with an A or a B;students gravitate to grades, the study argued, that reflect their own beloved initials.So are our names our destiny? They undoubtedly have influence, but "destiny" is too strong aword. Names only have a significant influence when that is the only thing you know about theperson. Add a picture, and the impact of the name recedes. Add information aboutpersonality, motivation, and ability, and the impact of the name shrinks to minimalsignificance.Adapted from:3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]