etyka, MiBM, Semestr I, Etyka
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Wykład1ŚWITWRTOŚCIŚWITFKTÓW– OPIS A OCENA
1.
Dwoitytounekcłowiekadowiata
2.
Metodyrotryganiaprawdiwocidaoopiowych
3.
Problemprawdiwociocen
4.
tanowikawporeopoóbitnieniawartoci
-subiektywizm aksjologiczny
- socjologizm aksjologiczny
-naturalizm
-emotywizm
5.
Rolawartociwżyciujednotekigruppołecnych
d1Dwoistystosunekczłowiekadoświata
RZEZYWITO
-materialna ->myły
-pozamaterialna (transcendentna) ->bogowie, wierzenia
JĘZYK
-terminy jednostkowe (odpowiadająimrecymaterialne)
-terminyogólne(odpowiadająidee)
d2Metodyrozstrzyganiaprawdziwościzdańopisowych
Mamywiedeogólnąijednotkową
daniaopioweodpowiadająnapytania
- jak jest?
rzeczywitod materialna
- dlaczego jest tak a tak?
-co będzie gdy?
Zadniapytająceiwykryknikoweniemająwaloru„prawda/ał”
Zdaniapytającetylkougerująnietwierdają
Walor„prawda/ał”wytpujetylkowdaniachonajmujących
Wytkocynimynapodtawiewiedyktórauważamyaprawdiwą
Metodyempirycnełużącedopotwierdeniaprawdy
-eksperyment
-pomiar
-oberwacjaewntrna
WRTOIOWANIA:
-etetycne(ładnabrydka)
-etycne(dobrała)
-ekonomiczne (biedna, bogata)
1
d3Problemprawdziwościocen
Spory o prawdziwod dao opiowych ą rotrygalne metodami empirycnymi opi
ekperyment pomiar Prawdiwod dao ogólnych jet prawdona popre ich konkretyacje tn
odnieieniepojdogólnychdokonkretnychcechwłanocitanurecyproceówOcenyorekająistnie
wartoci
Zdaniaoceniająceocenyorekająitnieniewartoci
wiatwartocidajeipodielidnatypynp
- wartocietetycne
-etyczne
-moralne
-ekonomiczne
-techniczne
- prakseologiczne
-itp.
Ad. 4 Stanowiskawsporzeosposóbistnieniawartości
Niemadycyplinywiedyanitediedinypraktykiwktórychniewytpujądaniaocenne(oceny)
twierdającewiatwartociporyoprawdiwoddaoocennych– aróżnimyiwocenachtychamych
oóbjawikproceówwymagająodpowiedinapytaniejakitniejąwartoci(jakijettatuontologicny
wartoci)Odpowiednapytaniejakitniejąwartociuktałtowałyiw4głównetanowikateoretycne
(ontologiczne)
a)
Subiektywizm aksjologiczny
b)
Socjologizm aksjologiczny
c)
Naturalizm (autorytetywieckielubreligijnejakodiowie)
d)
Emotywizm
SUBIEKTYWIZM AKSJOLOGICZNY
– głoiżewartociitniejąjakoreakcjeoceniającegocłowieka(reakcje
pychicneiintelektualne)naocenianąoobprocejawikotanrecyatemgłoącnpo
Karolinieżejetpiknądiewcyną(etetyka)nicegonietwierdatylkoinormujeżeKarolina
wywołujeumnieucuciepiknieniaiaatempikniidobryiwtymktotakąocenwygłaa
wobectegoporyoocenynieąrotrygalnewgkryteriówprawda/ałponieważąonetraktowane
jakodaniaopiującereakcjeoceniającegonaocenianąoobpredmiotitp
SOCJOLOGIZM AKSJOLOGICZNY
– wartocijakouktałtowanepołecniepoobyitnieniawartoci
Historyczne, ekonomiczne, polityczne itp Uwarunkowania życia grup połecnych powodują że w
pewnychokreachcaowychktałtujeiwpólnydladanejgrupy(npnarodowej)poóboceniania
recywitoci cyli prekonanie o itnieniu wartoci Wg ocjologimu akjologicnego pory o
prawdiwodocenąrotryganemetodamiocjologicnymi(ankietyoberwacjedowiadcenia)
2
NATURALIZM
– wartociitniejątakjakaktycechyproceyaletakjaknierównodanyjet„dar
mądroci”takniewycymogąroponawadwartociZdolnocitakiepoiadająautorytetypecjaliciitp
Wmyltegotanowikaporyąrotrygalnepreprywołanieautorytetuiaakceptowanejego
rotrygniciaTakametodawymagabypierająceitronyunałydanyautorytetawygodny
EMOTYWIZM
– zdaniaoceniające niepoiadajążadnejwartociinormacyjnejąonetylkoonaką
nieokrelonychtreciowopreżydreakcjitopowodujeżeporyowartocitracąenZdaniaoceniające
nadająidorobudeniaemocjiipowinnybydwyruconepoaobrbwiedzy naukowej (pozytywizm).
d5Rolawartościwżyciujednostekigrupspołecznych
Wartocitanowią„cynnik”motywującyiukierunkowującydiałaniajednotekigruppołecnych
byjednotkapodjłaokrelonediałaniamuijeunadawartociowe
Wartocitanowiąjednejtronyatanyelementkulturypołecnej(narodowej)iwtymenieą
diedictwemcauprełegoZdrugiejtronyąwytwaranepreobecnąpraktykpołecną
ekonomicnąpolitycnąwychowawcąitpNależąatemdowymiarówobiektywnejrecywitoci
połecnejktórąjednotkaatajedoktórejiadoptujeiktórąkontytucjektałtującamąiebie
wiatwartocitanowidlajednotkipredmiotapiracjiiaraemkryteriumocenyamegoiebiei
innych ludzi. Ustalaonworyachowaowórrólpołecnychipoobybyciawróżnychytuacjach
życiowych
Wartociwocachjednotkitanowiąpodtawdiałalnocipraktycnejdopucającpewnemetodyi
rodkidiałaniajakogodneaprobatyDobremoralnieiopłacalneekonomicznie to nie zawsze te same
jawikaRobójcyłapownictwomogąbydródłemdużychiłatwychpienidyaprybrakuprawnej
organiacji paotwa pre jaki ca mogą byd opłacalne ale jedno i drugie nie tanowią
wartociowego moralnie poobu dobywania rodków utrymania w połecnieotwie
cywilizowanym.
Wwymiaregrupowymiogólnopołecnymwartociąelementemideałówpołecnychprogramów
politycnychideologiiwiatopoglądówitp
Wartoci jako podtawowy i itotny element ideałów i programów połecnych ą podtawą
panowaniadiałalnociwychowawcejpropagandowejipraktykipołecnejwjejróżnychapektach
(politycznych, gospodarczych, organizatorskich, praktyczno-życiowychitp
Etyka indywidualna
(ni to temat, ni zagadnienia, wszycy mają w zezytach ale nikt nie wie czemu)
1.
utonomiawolnoci
-narodziny psychiki
-ekspresja i eksperyment
-socjalizacja
-pitrowaoobowod
2.
łabawola
3.
Uprawnienia moralne
3
4.
amobójtwo
Wykład2ETYKMORLNOŚĆ
1.
prawodawceaprojektującedeinicjterminu„moralnod”
2.
Wartociującyamoralnyenterminu„moralnod”
3.
Hitorycnamiennodterminu„moralnod”
4.
Właciweipobocnenacenieterminu„moralnod”
5.
Jednotkowyagrupowyenterminu„moralnod”
6.
Trykoncepcjemoralnociietyki(eudajmonizm, perfekcjonistka, zaadydobregowpółżycia
połecnego)
7.
Ktałtowaniepotawmoralnych(charakterucłowieka)
Rozum
jyk– wiedza – informacje
myły
Deinicjaprektałcaterminwnakcycotam
Deinicjeprawodawceprojektująceregulujące
ETYKA
MORLNO
EtykaMoralnod
Etyka Moralnod
-etykaonacadiałilooii–wiedzy
-moralnod– praktykażyciowawiąanawartociamiinormami(któretychwartocitregą)onacane
amoralneprejednotkiigrupypołecne
MYLENIE
-pojciowe(doroli)
-obrazowe (dzieci)
Wiedza (opiiwartod)
cele
rodkidiałania
diałanie
rezultaty
intencje
wyiłek
c = r
(jetwytkogitarawycyąadowoleni :-P)
c r
-amałodiałaniawyiłku
-łerodki
-celeąnierealnenagrunciewłanegoroponania
4
Wiedza
-subiektywnie prawdziwa
-obiektywnie prawdziwa
Wg czego oceniad moralnod ?
-wyiłek
-rezultaty
Praktyka moralna
streżewartociinormyunawaneamoralne
-życie
- zdrowie
- godnod
- honor
- religia
Przeunięcie kategorialne
Moralnod
robijainawieleróżnychtreciDielimyjąwokrelonycamiejceigrupJednonacnie
oogólnejmoralnociniedaradypowiedied
Ad. 6 TrzykoncepcjemoralnościietykiZasadydobregowspółżyciaspołecznego
a)
Eudajmonizm
nurtccia
Gdymówimyotymcojetważnepocoidlacegochcemyżydcojetnaymcelem
ymjetccie?
- pryjającyplotokolicnoci
-maxymaliacjapryjemnoci(duchaciała– jednotkowocciodajne)
rytypuważałżeciałodajelepepryjemnocinatomiatjegoucniowieuważalietopryjemnoci
duchairowójintelektuąna1miejcu
ccietoadowolenieżyciawitegojakocałod
b)
Perfekcjonistyka
enemżyciajetperekcyjnenaladowanieworówoobowych
- wzory imienne - elitarny – naruconywórdanejooby
- wzory osobowe - demokratyczny – wórgeltelmenadiewicyitp
Każdywżyciupełnikilkaról:
- byciematką
-dzieckiem
-miedrodeotwo
-itp.
Zaady dobrego wpółżycia połecznego
Tożeprawopowalanajakicynnienacyżemożnaniegokorytadgdyżmogąonełamad
aadywpółżyciapołecnego(npniewyrucimymatkidieckiem kamienicydlategożeniepłaci
ponieważjettonieetycneiprecneaadamiżyciapołecnego)
5
- intencje
c)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]