estrada i studio 01-2011, [◙◙◙◙◙ஜ۩۞۩ஜ◙◙◙◙◙ ☆E☆, Estrada I Studio

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
DVD
wewntrz
ZREMIKSUJ UTWÓR MARKA BILIŃSKIEGO
Magazyn muzyków i realizatorów
Nr 1/2011 (172)
cena 16,50 z (w tym 5% VAT)
NA DVD
PENA WERSJA
SAMPLITUDE 11 SILVER
RESO
|
OEMISTS
|
ICICLE
|
HIGH RANKIN
|
CUTLINE
ZAPAS DYNAMIKI
w wiecie cyfrowego dwiku
„KRYZYS KOMUNIZMU”
Pytowy debiut po 30 latach
NATIVE
INSTRUMENTS
KOMPLETE 7
Wyjtkowy pakiet
w wyjtkowej cenie
STRUKTURA DOMOWEGO
STUDIA NAGRA
Wejcia i wyjcia interfejsów audio
TES
T Y
INDEX 345369 * ISSN 1427-0404
Bose L1 Compac t
|
Neve Portico 5017
|
Roland VP-7
Native Instruments Komplete 7
|
Steinberg WaveLab 7
Radio Design Labs HR-ADC1/HR-DAC1
|
RME Fireface UFX
|
Nakład 12.000 egz.
Z
magazynu
ZNANI PRODUCENCI ZDRADZAJ SWOJE STUDYJNE TAJEMNICE!
Bose L1 Compact
Bose
WSTĘP
J
nacja naszego ulubionego sekwencera czy edytora dźwięku nie tylko wyposażana jest w masę nowych presetów
czy brzmień, ale przede wszystkim w funkcje usprawniające obsługę lub wręcz pozwalające wykonać w jednym
ruchu to, co do tej pory wymagało całego łańcucha operacji. Czytając deklaracje misji wiodących firm tworzących opro-
gramowanie muzyczne można zauważyć, że ogromny nacisk kładziony jest na wyzwalanie kreatywności. Znajduje to
odzwierciedlenie w poszukiwaniach nowych rozwiązań w zakresie projektowania interfejsów graficznych oraz hybryd
sprzętowo-programowych, których współdziałanie pozwoli uzyskać efekt synergii – po prostu ma być to coś więcej niż
suma sterowników i oprogramowania.
Znaczenia nabiera możliwość dopasowania narzędzi do naszych potrzeb (kastomizacja jako element implementacji
oprogramowania) oraz uporządkowanie lub wręcz mechanizacja pewnych czynności (ang. workflow). Automatyka wkra-
da się do procesów jeszcze do niedawna wymagających wyczucia i dobrego słuchu, czego przykładami mogą być sprytny
de-esser marki SPL, Waves Vocal Rider, pozwalający wyrównać dynamikę wykonania wokalnego, czy choćby wspoma-
gający nagrywanie postsynchronów VocALign firmy Synchro Arts.
Tworzenie muzyki zaczyna coraz bardziej przypominać pisanie oprogramowania niż
sztukę. Ciekawym przykładem na poparcie tej tezy jest rosnąca popularność nurtu zwią-
zanego z podporządkowywaniem struktur muzycznych figurom geometrycznym czy obra-
zom. Aby uniknąć przykrych, przypadkowych dysonansów, wystarczy ograniczyć paletę
dźwięków do określonej tonacji lub skali, np. pentatonicznej... I wszystko gra.
Z jednej strony łatwość eksperymentowania sprawia, że prawdopodobieństwo osiągnię-
cia interesujących rezultatów jest większe, zwłaszcza jeśli nasze działania noszą znamiona
przypadkowości. Z drugiej zaś zwalnia nas z potrzeby myślenia i przewidywania tychże
rezultatów. Czy szybki czas uruchamiania i wyeliminowanie żmudnych procedur sprawi,
że będziemy tworzyli nie tylko więcej, ale też lepszej muzyki? Jeśli lepszej, to pod jakim
względem? Czy aby nie za dużo czasu poświęcamy, przyglądając się naszym dźwiękom
pod mikroskopem i zapominamy spojrzeć na nie z lotu ptaka? Czy jednak nie bylibyśmy
bardziej kreatywni, gdyby pozbawić syntezatory presetów, a samplowaną perkusję zastą-
pić „gołymi” maszynami perkusyjnymi?
W dążeniach do własnej tożsamości artystycznej nie pomagają nam producenci, którzy
wyposażają swoje produkty w te same bloki efektów, filtry i moduły konwersji. Kopiowanie pewnych rozwiązań skraca
cykl życia produktów, wymusza większą konkurencję i nacisk na obniżanie cen, ale też sprawia, że brzmią one bardzo
podobnie. Warto o tym pamiętać, np. planując zakup miksera cyfrowego tej samej marki, co już posiadany syntezator czy
multiefekt gitarowy – zapewne we wszystkich znajdziecie ten sam algorytm pogłosu...
To wszystko prowadzi do „upresetowienia” muzyki, która przecież winna być nośnikiem autorskiej wizji, nie kolażem
gotowych elementów. Czy aby nie zatracamy się w gromadzeniu coraz większej ilości dźwięków, których ktoś już kiedyś
użył w określonym kontekście? Powoli zamieniamy się w informatyków, specjalizujących się w obsłudze określonego
typu aplikacji, a naszym muzycznym językiem programowania staje się Max/MSP lub NI Reaktor.
Istnienie na rynku nagraniowym nigdy nie wymagało od producentów muzycznych tak ogromnej sprawności działa-
nia, jak obecnie. Bariery wejścia wydają się mniejsze, lecz przysłowiowy tort rozpruty jest już na okruszki. Wygląda na
to, że próbujemy zaprzeczyć tezie postawionej przez Andy Warhola, że już niedługo każdy będzie sławny przez 15 minut.
W tym kontekście szczególnego znaczenia nabierają rozważania o przyszłości warsztatu twórcy muzycznego. Wydaje
się, że przełom nastąpi wówczas, gdy człowiek nauczy komputer improwizować. Biorąc pod uwagę rozwój sieci neurono-
wych i modeli sztucznej inteligencji, przy zapierających dech w piersiach możliwościach super-komputerów, ta perspek-
tywa wcale nie jest taka odległa. Pytanie tylko, kiedy to nastąpi i co wówczas zrobią ci, którzy całe życie poświęcili na
doskonalenie technik gry i warsztatu kompozytorskiego?
E
i
S
Od wydawcy
Miesięcznik
Estrada i Studio
przez 15 lat swojego istnie-
nia bardzo rzadko zmie-
niał swoją cenę – ostatnia
taka zmiana miała miejsce
w 2004 roku. Przez ponad
6 lat wszyscy zdążyliśmy
przyzwyczaić się do 14,70 zł
na okładce pisma, ale rea-
lia okazały się silniejsze od
przyzwyczajeń. Począwszy
od tego numeru nasze-
go miesięcznika jego cena
wzrasta do 16,50 zł, co jest
związane nie tylko ze zmia-
ną uregulowań prawnych,
odnoszących się do stawek
VAT, ale też ogólnymi rucha-
mi cen, które dość dotkliwie
dały się we znaki wydaw-
com. Mam nadzieję, że za-
wartość tego i kolejnych nu-
merów naszego pisma oraz
towarzyszącego mu krążka
DVD w pełni zrekompensuje
Wam tę podwyżkę.
Tomasz Wróblewski
Maciej Polaski
redaktor prowadzcy
DVD
wewntrz
magazynu
ZREMIKSUJ UTWÓR MARKA BILIŃSKIEGO
NA DVD
PENA WERSJA
SAMPL
ITUD
E 11 SILVER
Magazyn muzyków i realizatorów
Nr 1/2011 (172)
cena 16,50 z (w tym 5% VAT)
ZNANI PRODUCENCI ZDRADZAJ SWOJE STUDYJNE TAJEMNICE!
ZAPAS DYNAMIKI
w wiecie cyfrowego dwiku
Nasza okładka
Tematem głównym numeru otwierającego 15. rok działalności naszego magazynu jest tworzenie muzyki w stylach
drumstep i drum’n’bass. Porad udzielą Wam młodzi stażem, ale już doskonale znani na świecie producenci specjalizujący
się w tego typu muzyce. Możecie też zobaczyć ich na filmach zamieszczonych na naszym krążku DVD.
NATIVE
INSTRUMENTS
KOMPLETE 7
Wyjtkowy pakiet
w wyjtkowej cenie
„KRYZYS KOMUNIZMU”
Pytowy debiut po 30 latach
STRUKTURA DOMOWEGO
STUDIA NAGRA
Wejcia i wyjcia interfejsów audio
INDEX 345369 * ISSN 1427-0404
Nakład 12.000 egz.
okladka_01_psm.indd 1
Bose L1 Compac t
|
Neve Portico 5017
|
Roland VP-7
Native Instruments Komplete 7
|
Steinberg WaveLab 7
Radio Design Labs HR-ADC1/HR-DAC1
|
RME Fireface UFX
Estrada i Studio • stycze 2011
3
T
empo rozwoju wirtualnych narzędzi i instrumentarium nadal jest niezwykle szybkie. Niemal każda kolejna inkar-
Z
RESO|OEMISTS|ICICLE|HIGH RANKIN|CUTLINE
Bose
TEST Y
TEST Y
Bose L1 Compact
|
  WNUMERZE
DVD
wewntrz
magazynu
ZREMIKSUJ UTWÓR MARKA BILIŃSKIEGO
TECHNOLOGIA
Zajrzelimy do studiów nagra piciu najbardziej
wpywowych artystów, tworzcych muzyk
w tej stylistyce, by pokaza Wam, w jaki sposób
pracuj nad ni zawodowcy
RELACJE
W dniach 27-30 padziernika 2010 roku
w Tarnowie odby si III Midzynarodowy
Festiwal Tarnów International Jazz Contest, któ-
rego patronem medialnym jest midzy innymi
nasza redakcja
ROZMOWY
Rozmawiamy z Markiem o szczegóach realizacji
jego najnowszej pyty –
May Ksi
. To do-
skonay przykad na to, w jaki sposób zamieni
zakurzone tamy w speniajce najwysze, no-
woczesne standardy nagrania
Magazyn muzyków i realizatorów
Nr 1/2011 (172)
cena 16,50 z (w tym 5% VAT)
NA DVD
PENA WERSJA
SAM
PL
I
TUD
E 11 SILVER
w domenie cyfrowej
Wikszo z nas chce, by jego utwory brzmiay
gono, ale co si stanie, jeli sygna bdzie zbyt
duy? Wyjaniamy pojcie cyfrowego zapasu
dynamiki (digital headroom)
ZNANI PRODUCENCI ZDRADZAJ SWOJE STUDYJNE TAJEMNICE!
RESO
|
OEMISTS
|
ICICLE
|
HIGH RANKIN
|
CUTLINE
ZAPAS DYNAMIKI
w wiecie cyfrowego dwiku
„KRYZYS KOMUNIZMU”
Pytowy debiut po 30 latach
NATIVE
INSTRUMENTS
KOMPLETE 7
Wyjtkowy pakiet
w wyjtkowej cenie
STRUKTURA DOMOWEGO
STUDIA NAGRA
Wejcia i wyjcia interfejsów audio
W ubiegym miesicu opublikowalimy pierwsz
cz artykuu o programowaniu bitów. W tym
numerze zajmiemy si kwesti aranacji zapro-
gramowanych partii
Bose
TEST Y
TEST Y
Bose L1 Compac t
|
Neve Portico 5017
|
Roland VP-7
Native Instruments Komplete 7
|
Steinberg WaveLab 7
Radio Design Labs HR-ADC1/HR-DAC1
|
RME Fireface UFX
INDEX 345369 * ISSN 1427-0404
B.R.O. to tworzcy hip-hop jazz duet Konrad
Zamojski (Vocem) i Jakub Zamojski (Outlaw).
Niedawno nakadem brytyjskiej wytwórni
Noecho Records wydali swój drugi album

Analog People in A Digital World
Nakład 12.000 egz.
okladka_01_psm.indd 1
TEMATY Z OKADKI:
Dubstep kontra drum’n’bass ........................ 70
Zapas dynamiki w domenie cyfrowej ............ 88
Kryzys komunizmu....................................... 92
Native Instruments Komplete 7 ..................... 34
Struktura domowego studia nagra ............ 108
Rodzaje gniazd przyczeniowych
Sens istnienia interfejsów wynika z moliwoci
wprowadzania i wyprowadzania za ich pored-
nictwem sygnau audio, który wczeniej zosta
w jaki sposób obrobiony w komputerze
Rozmawiamy o pracy na pyt
Kryzys Komu-
nizmu
, która ukazaa si na rynku w maju 2010
roku. Czy wspóczenie mona nagra pyt tak,
by nosia znamiona kultowych nagra sprzed lat?
6
64
Na pycie doczonej do tego numeru naszego
magazynu znajdziecie pen wersj programu
Samplitude 11 Silver. W artykule pokaemy
Wam, jak go zainstalowa i w jaki sposób stwo-
rzy Wasz pierwszy projekt
Wojtek od wielu lat doskonale radzi sobie na
bardzo wymagajcym, amerykaskim rynku na-
graniowym. Jak si znalaz za Wielk Wod? Jak
doszed do pozycji, któr zajmuje obecnie?
KONKURS
Konkurs na remiks utworu
Katastrofa
autorstwa
Marka Biliskiego
Bywa tak, e kiedy mamy szans popisa si
kreatywnoci, automatycznie sigamy po skróty
klawiaturowe dla komend „kopiuj i wklej”, aby
uatwi sobie prac. Czy mona dziaa inaczej?
108
9
92
104
4
Estrada i Studio • stycze 2011
Z
Bose L1 Compact
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • materaceopole.pev.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed