excel. profesjonalna analiza i prezentacja danych helion, ebooki6

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
4 Tworzenie formuł .........................................................58
Sumowanie zawartości komórek za pomocą przycisku Autosumowanie .............................58
Dodawanie funkcji przy użyciu okna dialogowego Wstawianie funkcji ...............................60
Edytowanie formuł ................................................................................................................................62
Szacowanie formuły ..............................................................................................................................64
Używanie narzędzia Solver do otrzymywania określonych wartości argumentów ...........66
Tworzenie formuły warunkowej ........................................................................................................68
Korzystanie z tabeli danych do rozwiązywania formuł .............................................................70
Śledzenie błędów wykonywania formuł .........................................................................................72
Wyszukiwanie wartości w określonym wierszu lub kolumnie ................................................74
Określanie położenia wartości ...........................................................................................................76
Zwracanie wartości z komórki o określonym położeniu na liście danych ...........................78
Pozycjonowanie wartości na liście danych .....................................................................................80
Tworzenie tabeli spłaty kredytu ........................................................................................................82
5
Przetwarzanie informacji pochodzących
z zewnętrznych źródeł danych .......................................84
Łączenie danych pochodzących z innych programów Windows ...........................................84
Importowanie rozdzielanego pliku tekstowego .............................................................................86
Dzielenie kolumny danych na wiele kolumn .................................................................................90
Tworzenie kwerendy sieci Web .........................................................................................................92
Importowanie tabeli bazy danych .....................................................................................................94
Korzystanie z kwerend do selektywnego pobierania informacji
z zewnętrznych baz danych .............................................................................................................96
Obliczanie średniej z wartości przechowywanych w zakresie bazy danych .................... 102
Zapisywanie arkuszy kalkulacyjnych w formie stron internetowych ................................. 104
6
Sporządzanie wykresów danych .................................. 106
Podstawowe informacje o wykresach ............................................................................................ 106
Zmiana typu wykresu .........................................................................................................................110
Rozsuwanie wycinków wykresu kołowego ..................................................................................111
Tworzenie niestandardowych typów wykresów ........................................................................112
Dodawanie linii trendu do wykresu ...............................................................................................114
Dodawanie nowych wartości i zmienianie danych dla wykresu ........................................... 116
Tworzenie kombinacji wykresów ...................................................................................................118
v
Spis treści
7 Korzystanie z raportów tabel przestawnych ...................120
Podstawowe informacje o tabelach przestawnych .................................................................... 120
Przegląd pól raportu tabeli przestawnej .......................................................................................121
Tworzenie raportu tabeli przestawnej z listy danych .............................................................. 122
Zmiana układu tabeli przestawnej ................................................................................................. 126
Filtrowanie pola ................................................................................................................................... 128
Zmiana typu obliczeń pola danych .................................................................................................130
Grupowanie elementów danych tabeli przestawnej ..................................................................132
Wprowadzanie dodatkowego obliczenia do obszaru danych ..................................................134
Dodawanie pola obliczeniowego ......................................................................................................136
Dodawanie elementu obliczeniowego ............................................................................................138
Pobieranie wartości z raportu tabeli przestawnej ...................................................................... 140
8 Tworzenie wykresów przestawnych ..............................142
Sporządzanie wykresu przestawnego z informacji pobranych z zewnętrznej bazy ....... 142
Zmiana układu wykresu przestawnego ........................................................................................ 146
Zmiana typu wykresu przestawnego ............................................................................................ 148
Filtrowanie pola wykresu przestawnego ...................................................................................... 150
Grupowanie elementów pola wykresu przestawnego .............................................................. 152
Dodawanie tabeli danych do wykresu przestawnego .............................................................. 154
9 Automatyzacja zadań przy użyciu makr ........................156
Wprowadzenie w zagadnienia makr .............................................................................................. 156
Rejestrowanie makra ...........................................................................................................................164
Uruchamianie makra ..........................................................................................................................166
Uruchamianie edytora Visual Basic ..............................................................................................168
Tworzenie makra za pomocą edytora Visual Basic .................................................................. 170
Mody kacja zarejestrowanego makra .......................................................................................... 172
Ustawianie opcji zabezpieczeń makra .......................................................................................... 174
Tworzenie własnej funkcji ............................................................................................................... 178
Deklarowanie zmiennej ......................................................................................................................180
Wykonywanie czynności określoną ilość razy ............................................................................182
Wywoływanie okna komunikatu .....................................................................................................184
Pobieranie przez makro danych od użytkownika .......................................................................186
Przypisywanie makra do polecenia menu ....................................................................................188
Uruchamianie makra przy otwieraniu skoroszytu ....................................................................190
Używanie funkcji Excela w kodzie makra ...................................................................................192
vi
10
Używanie formularzy i okien dialogowych ....................194
Wprowadzenie w zagadnienia formularzy ...................................................................................194
Pasek narzędzi .....................................................................................................................................195
Formularze .............................................................................................................................................195
Podstawowe informacje na temat okien dialogowych VBA ....................................................196
Dodawanie kontrolek formularza do arkusza kalkulacyjnego ................................................198
Określanie wartości dla kontrolki formularza ............................................................................ 200
Dostosowywanie działania kontrolek formularza za pomocą makr .................................... 202
Tworzenie własnego okna dialogowego ....................................................................................... 204
Wywoływanie własnego okna dialogowego w kodzie makra ................................................ 206
Pobieranie danych z niestandardowego okna dialogowego .................................................... 208
Sprawdzanie poprawności danych wprowadzanych do okna dialogowego ....................... 212
11
Używanie dodatku Analiza danych ..............................214
Instalowanie dodatków do programu Excel ................................................................................ 214
Używanie narzędzia Kreator sum warunkowych ......................................................................216
Przeprowadzanie analiz wartości wariancji dla listy danych (ANOVA) ............................ 220
Znajdowanie korelacji pomiędzy dwoma zestawami danych ................................................ 222
Określanie kowariancji pomiędzy dwoma zbiorami danych ................................................. 224
Tworzenie statystyk opisowych ...................................................................................................... 226
Porównywanie wariancji w dwóch grupach danych ................................................................ 228
Obliczanie średniej ruchomej .......................................................................................................... 230
Określanie rangi i percentylu .......................................................................................................... 232
Dodatek A Klawisze skrótów programu Excel.................................234
Dodatek B Krótki przegląd funkcji oferowanych
przez program Excel .................................................. 240
Dodatek C Krótki przegląd zdarzeń programu Excel i języka VBA .....256
Dodatek D Podstawowe informacje o formułach programu Excel ...... 270
Dodatek E Co znajduje się na płycie CD-ROM..................................274
Skorowidz ................................................................................276
vii
Podstawowe informacje
o tabelach przestawnych
K
orzystając z tabeli przestawnej, możesz w szybki
z handlowców i szeregować ich według osiągniętych przez
nich wyników. Wszystkie te działania możesz przeprowa-
dzić dzięki prostym zmianom położenia pól w raporcie
i stosowaniu odpowiednich kryteriów ltrowania.
Tabele przestawne są dynamiczne, ponieważ możesz mody -
kować ich wygląd i treść dosłownie w mgnieniu oka oraz two-
rzyć połączenia z oryginalnymi danymi w celu odświeżenia
zawartości raportu po zmianie zawartości tabel źródłowych.
Do opracowania raportu tabeli przestawnej możesz użyć in-
formacji z dowolnej bazy danych, do której Excel jest w sta-
nie uzyskać dostęp. Więcej informacji o pobieraniu wartości
z zewnętrznych źródeł danych znajdziesz w rozdziale 5.
sposób tworzyć dynamiczne podsumowania list
informacji utworzonych w Excelu lub pobranych
z zewnętrznych baz danych. Raporty tabeli przestawnej
pozwalają Ci na opracowywanie
tabelarycznych zesta-
wień
czy też podsumowań rekordów danych na dwa lub
więcej sposobów przez łączenie wartości pochodzących
z różnych pól. Możesz w ten sposób analizować na przy-
kład kwoty zamówień wypracowanych przez sprzedaw-
ców w poszczególnych województwach, odszukiwać
całkowite wartości sprzedaży przypadające na każdego
Filtrowanie i grupowanie danych
Tabele przestawne okazują się najbardziej użyteczne w przy-
padku konieczności analizowania długich list danych, ponie-
waż oferują możliwość szybkiego filtrowania widocznych in-
formacji w celu pokazania tylko niektórych wartości, a także
ich grupowania w celu ukrywania lub odsłaniania określo-
nych fragmentów informacji. Żeby skonstruować tabelę
przestawną, powinieneś przeciągnąć odpowiednie pola
— a w zasadzie etykiety danych — we właściwe miejsca ra-
portu. Pole spełnia tu tak naprawdę rolę filtra Twoich danych,
za pomocą którego możesz wybrać, jakie wartości mają
zostać wyświetlone w tabeli dla określonego pola. Każde
z pól posiada opcję
Wszystkie
pozwalającą Ci na pokazanie
wszystkich możliwych dla niego wartości. Jeśli na przykład
wybierzesz tę opcję w przypadku pola wierszy
Miesiące
, Ex-
cel wyświetli wszystkie wartości dla każdego miesiąca. Jeżeli
zechcesz pokazać jedynie określone wartości, będziesz je
mógł wybrać pojedynczo w polach kolumn i wierszy. Pole
strony umożliwia Ci wybranie tylko jednej wartości i w ta-
beli pojawią się wyłącznie wartości z rekordów spełniają-
cych kryterium filtrowania określone za jej pomocą. Więcej
informacji na temat filtrowania znajdziesz w podrozdziale
„Filtrowanie pola”.
Po skonstruowaniu swojej tabeli danych będziesz mógł sko-
rzystać z polecenia
Grupuj...
w celu połączenia elementów
w jedną wartość lub przedstawienia określonego związku
występującego pomiędzy danymi. Więcej informacji na
temat możliwości grupowania znajdziesz w podrozdziale
„Grupowanie elementów danych tabeli przestawnej”.
Ograniczenia tabel przestawnych
Aby Twoje tabele przestawne działały właściwie, powinieneś
stosować się do następujących reguł i wskazówek:
każdej z kolumn Twojej listy danych powinieneś nadać
etykietę, ponieważ program będzie z nich korzystał
do utworzenia nazw pól raportu tabeli przestawnej;
powinieneś usunąć ze swojej listy wszelkie sumy tworzo-
ne automatycznie, gdyż raport tabeli przestawnej utwo-
rzy komplet potrzebnych podsumowań w oparciu o pola
tabeli;
Excel utworzy tabelę przestawną z całej listy, a więc tak-
że ze wszystkich wartości znajdujących się w ukrytych
komórkach. Jeśli nie chcesz, by ukryte dane znalazły się
w raporcie, będziesz musiał przefiltrować swoją listę
i wynik tego filtrowania umieścić w oddzielnym arkuszu
kalkulacyjnym przy użyciu filtru zaawansowanego. Więcej
informacji na ten temat znajdziesz w rozdziale 3.;
program umożliwia Ci tworzenie raportów tabeli prze-
stawnej zawierających w sumie maksymalnie 8000 ele-
mentów. W obszarze strony możesz umieścić co najwyżej
256 pól, dokładnie tę samą liczbę pól może też przyjąć ob-
szar danych. Pojemność pozostałych obszarów jest ogra-
niczana jedynie przez limity całkowitych rozmiarów tabeli.
Typy danych tabel przestawnych
Niezależnie od rodzaju źródła danych będziesz musiał spowodować, by pola danych źródłowych należały do jednego
z następujących typów:
TYP
OPIS
Określa wartość tekstową opisującą dane. Z wartości takich jak kategoria skorzystasz do utworzenia etykiet
dla pól wierszy, kolumn i strony.
Kategoria
Dane
Określa wartość do podsumowania. Wartości danych są przeważnie liczbami, możesz też jednak zestawiać wartości tekstowe.
120
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • materaceopole.pev.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed